‘Ik word door de radio als paria behandeld’

Dat zei Gordon afgelopen zaterdag in Volkskrant Magazine.

Foto ROBBERT VOS/ ANP KIPPA

De aanleiding

Met twee concerten eind november in het Concertgebouw – Gordon 25 jaar volmaakt het einde! – viert zanger Cornelis Willem Heuckeroth (1968) niet alleen zijn zilveren jubileum als artiest, tegelijk neemt hij afscheid van de Nederlandse podia. Gordon stopt met concerten geven. Die belofte, en een recent verkeersongeluk, vormden zaterdag aanleiding voor een interview in het magazine van de Volkskrant.

Daarin deed de zanger een boekje open over „hoe verrot de muziekindustrie is”. Zelf is hij „een soort paria” in Hilversum. In kroegen is zijn muziek te horen, maar bij de radio worden zijn cd’s „gewoon gelijk in een hoek gepleurd”. Deze „totaal respectloze” behandeling valt meer Nederlandstalige zangers ten deel. „En ik ben niet de enige hoor, iemand als Rob de Nijs wordt er ook moedeloos van dat hij nérgens meer wordt gedraaid. René Froger, Gerard Joling, allemaal hebben we er last van.” Klopt dat? Wordt Gordons muziek echt zo zelden gedraaid?

Waar is het op gebaseerd?

Op zich zijn het lastig te controleren observaties van de zanger. Muzieksamenstellers in Hilversum kiezen hun eigen lievelingen en draaien „de hele dag” Guus Meeuwis. De Top 40 omschrijft Gordon als „pure maffia”. Zoveel platenmaatschappijen hebben met de Stichting Nederlandse Top 40 duistere zakelijke afspraken gesloten, dat er volgens Gordon sprake is van een kartel – „een grote smerige bende”.

En, klopt het?

Laten we ons beperken tot de vraag of Gordon niet gedraaid wordt door Nederlandse radiostations, net als De Nijs, Froger en Joling.

Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur, luidde half september de ‘noodklok’. Uit een onderzoek door TNS Nipo onder twintig Nederlandse radiozenders bleek dat er weinig aandacht is voor Nederlandstalige muziek. Bij de publieke radiozenders is slechts 4,6 procent van de muziek Nederlandstalig. Een cijfer dat schril afsteekt bij de aandacht voor nationale muziekproducten in andere landen.

Nico Silvius, directeur-eigenaar van Radio NL, met 600.000 luisteraars per week de grootste radiozender voor Nederlandstalige muziek, heeft begrip voor Gordons frustratie. „Wij hebben op dit moment 31 songs van Gordon actief staan. Daarvan draaien we er vier tot zeven per dag. Wat Michael Jackson voor Sky Radio, is, is Gordon voor ons. Wij zijn ook een zender voor het volk.”

De publieke omroep spiegelt zich volgens Silvius aan een commercieel station als Radio 538. „Als ze in Hilversum al eens iets Nederlandstalig draaien dan is het altijd weer Bløf, Marco Borsato of Guus Meeuwis. Nooit Gordon of Bauer, want die zijn niet jong en hip.”

Dat wordt onderstreept door de cijfers van SoundAware, een bedrijf dat voor Buma Stemra exact bijhoudt welke muziek radiozenders draaien. Op basis van die gegevens worden de auteursafdrachten bepaald, dus de nauwkeurigheid ervan is groot.

Op de vijf publieke radiozenders was Gordon het afgelopen jaar in totaal 15 keer te horen, Gerard Joling 12 keer, René Froger 52 keer en Rob de Nijs 535 keer. Vijf jaar geleden werden de eerste drie zangers nog substantieel vaker gedraaid; Gordon bijvoorbeeld 99 keer. Guus Meeuwis wordt inderdaad vaak gedraaid in Hilversum: vorig jaar 737 keer.

Volgens een NPO-woordvoerder stemmen de publieke zenders de muziekkeuze af op profielen. „Een enkele keer Gordon” past bij Radio 2. Op Radio 5 is hij „soms” te horen.

Conclusie

Het lijkt onwaarschijnlijk dat de cd’s van Gordon in Hilversum in een hoek worden gegooid. Hij heeft de afgelopen vijf jaar ook maar één nieuw album uitgebracht. Feit is wel dat hij door de NPO-zenders nauwelijks wordt gedraaid, net als Gerard Joling en René Froger. De vergelijking met Rob de Nijs gaat mank. De uitspraak is grotendeels waar.