Een lieflijke, maar oorspronkelijke tekenstijl

De 30-jarige illustrator Iris Deppe probeert de beelden en kleuren uit haar jeugd een nieuw leven te geven.

Geheid een hit, dit verhaal over een jong geitje op de kinderboerderij. Iris Deppe, de kinderboekillustrator die het diertje gestalte gaf, gaat ermee bij een groot publiek doorbreken. Haar prentenboek We hebben er een geitje bij! krijgt namelijk een oplage van meer dan dertigduizend exemplaren. Het is uitgeroepen tot Prentenboek van het Jaar, en staat centraal tijdens de Nationale Voorleesdagen, eind januari. Dat prentenboek haalt elk jaar een nummer-1-notering in de bestsellerlijst.

Goed nieuws. Omdat het een fijn voorleesboek is, maar ook vanwege Iris Deppe (1985), een illustrator die gezien mag worden. We hebben er een geitje bij! was in 2014 haar debuut als prentenboekenmaker, maar zit zo goed in elkaar dat je lange ervaring vermoedt. De rijmpjes van Marjet Huiberts heb je er nauwelijks bij nodig, zo zelfverzekerd en toch bescheiden treedt het talent van Deppe naar de voorgrond.

Op het eerste gezicht is het een eenvoudig lief prentenboek, dat vooral uitblinkt in schattigheid. Het toont de tocht over de kinderboerderij van de kleuter Mik: hij heeft grote kraalogen, blosjes op zijn wangen en een blond kapsel als een verfkwast. En alle (pratende) dieren die hij ontmoet, onderweg naar het geitenhok, glimlachen even lief.

Minder opvallend, maar onmiskenbaar is dat Deppe meteen een zeer herkenbare, oorspronkelijke eigen stijl heeft. Haar lieflijkheid is lieflijk op eigen wijze – met figuren die zoet genoeg zijn om kinderen te bekoren en een onderscheidend kleurenpalet met een retrotintje. „Een tikje snoeperig en pastelkleurig, dat oud groene past er mooi bij”, omschreef Deppe het onlangs in een interview. „Kleuren en beelden uit mijn eigen jeugd probeer ik nieuw leven te geven in mijn boeken. Mijn oma had zo’n retro-oranje broodtrommel, bijvoorbeeld.”

Na de opvolger Dag meneer, hebt u een hond? (2015), ook weer over kwastkapselkleuter Mik, verschijnt volgende maand Beestje, kom je op mijn feestje? – daarin lijkt het succesrecept herhaald te worden. Maar Deppe kan meer dan een truc: vorig jaar maakte ze voor een Britse uitgeverij een prentenboek waarvoor ze een droomverhaal in nostalgisch diep paars en mysterieuze blauwtinten illustreerde. Het wordt tijd dat Nederlandse lezers ook die kant van Deppes kunst te zien krijgen.