De Thuiskok: Kip Cordon Blue

Illustratie Jet Peters ©

Kip is het meest voorkomende ingrediënt in het ‘Echte Mannen Dieet’. Op zijn Provençaals, Indiaas, Noord-Afrikaans, in de salade of simpel uit de oven, als kipliefhebber kunt u zich met dit boek uitleven. En het is ook nog eens gezonder dan andere vleessoorten, omdat het minder verzadigde vetten bevat, terwijl er wel veel eiwitten, mineralen en vitamines inzitten. In dit recept wordt kip gebruikt voor een gezonde, snelle snack.

Snijd de kipfilet open zodat je een hartvorm krijgt. Leg de kipfilet tussen 2 vellen plasticfolie en plet hem met een deegroller. Het vlees moet overal ongeveer 5 mm dik zijn. Haal het bovenste folie weg. Leg een plak ham op de open filet. Snijd een plak kaas doormidden en leg de twee stukken aan één kant op de filet. Vouw er de andere helft van het vlees en de ham zodanig overheen dat de vulling helemaal is opgesloten. Bestrooi de filet aan beide kanten royaal met peper en zout. Herhaal dit voor alle filets. Verhit de oven tot 200 graden (hetelucht 180 graden). Besproei een grote koekenpan met antiaanbaklaag licht met olie en zet op niet te hoog vuur. Laat de pan heet worden en bak de filets 3 tot 4 minuten per kant bruin. Leg de filets op een bakplaat en zet ze 5 tot 6 minuten in de oven. Ze moeten goed gaar en niet meer roze van binnen zijn. Serveer met bijvoorbeeld een salade en wat aardappeltjes.

Sam de Voogt