Wie wint armpje drukken in de Rotterdamse haven?

De FNV dreigt met acties op de Maasvlakte. Werkgevers kunnen tot vanmiddag reageren op een ultimatum.

Wel of geen acties in de Rotterdamse haven? Om 12.00 uur deze woensdag verstrijkt het ultimatum van vakbond FNV aan acht containerbedrijven en het Havenbedrijf Rotterdam. Als de werkgevers niet akkoord gaan met de eisen worden binnenkort stakingsacties gehouden bij de containerterminals op de Maasvlakte.

Inzet van het conflict is het verwachte banenverlies in de containersector door automatisering van de terminals. Sinds april vorig jaar onderhandelen vier containerterminals en vier sjorbedrijven met FNV Havens en CNV over maatregelen om dat banenverlies te voorkomen of te compenseren. Het laatste overleg, op 11 december, braken de werkgevers af omdat bij een aantal terminals het werk werd neergelegd.

Het conflict is verhard, maar de kloof tussen het werkgeversbod en de FNV-eisen lijkt niet heel groot. Ingewijden spreken van ‘armpje drukken’: wie is de baas in de haven?

Over een baangarantie zijn de partijen het inmiddels eens: die geldt tot 1 juli 2020 voor werknemers in vaste dienst. De FNV begon met een baangarantie tot 2025 en bracht die eis al eerder terug tot 2022. Uit het ultimatum, verstuurd op 31 december, blijkt dat de laatste eis aansluit op het eindbod van de werkgevers, namelijk tot midden 2020.

Onenigheid is er nog wel over uitbreiding van een regeling voor oudere havenwerknemers. FNV wil dat dat werknemers die geboren zijn tussen 1952 en 1956 voor 50 procent kunnen gaan werken tegen 95 procent van hun salaris. De werkgevers willen de geboortejaren 1952 tot en met 1955 voor 60 procent laten werken tegen 95 procent salaris. Ook twisten de partijen in hoeverre deze regeling geldt voor het kleine en kwetsbare sjorbedrijf RPS.

Afhankelijk van de economische ontwikkeling gaan naar verwachting 200 tot 800 van de bijna 3.600 banen verloren in de containersector. Door vergrijzing vertrekken sowieso circa 200 werknemers per jaar. Havenwerknemers stappen zelden over naar andere sectoren, ook vanwege de relatief hoge lonen in de haven.

Het Havenbedrijf Rotterdam houdt rekening met forse schade door mogelijke stakingen in januari en februari. Rederijen wijken nu al uit naar Hamburg en Antwerpen omdat de onzekerheid te groot is.

    • Mark Duursma