Facebookfoto bij sollicitatie maakt uit

Dat je profielfoto van grote invloed is op de kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek, is nu voor het eerst wetenschappelijk bewezen. Hoogleraar arbeidseconomie Stijn Baert van de Universiteit Gent liet tussen november 2013 en mei 2014 vijf masterstudenten 2.112 fictieve cv’s en (vrijwel identieke) motivatiebrieven versturen als reactie op vacatures in Vlaanderen.

De namen van de fictieve sollicitanten leidden, via Google of Facebook, naar slechts één hit op internet: een fictief Facebookprofiel waarop alleen de profielfoto openbaar was gemaakt. Op de foto’s stonden mannen die – zo bleek uit eerder onderzoek – hoger of lager scoorden op fysieke aantrekkelijkheid, en persoonskenmerken zoals betrouwbaarheid. Bij de cv’s zat geen foto.

De kandidaat met de gunstigste profielfoto kreeg 21 procent meer positieve reacties op zijn sollicitaties in vergelijking met de kandidaat met de minst gunstige profielfoto. Ook steeg de kans om meteen te worden uitgenodigd voor een gesprek. Aangezien de verschillen volgens Baert op geen enkele andere wijze kunnen worden verklaard dan de Facebookprofielfoto, is het volgens hem duidelijk dat een belangrijk deel van de werkgevers screent via Facebook. (NRC)