Minder ongelukken, maar meer doden in de lucht

Het afgelopen jaar was het veiligste vliegjaar ooit. Als je de doden door opzettelijke crashes niet meetelt.

Als je alleen kijkt naar ongelukken, gaat 2015 de boeken in als het veiligste vliegjaar ooit. In zeker zeventig jaar vielen niet zo weinig doden bij crashes waar geen opzet in het spel was: 161. Dat blijkt uit cijfers van Flightglobal, een database voor luchtvaartinformatie. Wereldwijd vond het afgelopen jaar één ongeluk plaats per 5 miljoen vluchten. In 2014 – het vorige ‘recordjaar’ – was dat één op 2,54 miljoen.

Tot zover het goede nieuws. Want hoewel het aantal dodelijke ongelukken terugloopt (in 2015 waren het er acht), was het aantal doden als gevolg van opzettelijke crashes relatief hoog. Voor het tweede jaar op rij vielen meer doden als gevolg van een terroristische aanslag of zelfmoordactie dan door een ‘gewone’ crash: 374. Zij kwamen om bij een aanslag op een Russische passagierstoestel begin november in de Egyptische Sinaï en bij de zelfmoordactie van de co-piloot van Germanwings in de Franse Alpen.

In 2014, het rampjaar van vlucht MH17 en de verdwenen vlucht MH370 (waarschijnlijk een zelfmoordactie), lag dat aantal nog hoger: bij twee crashes kwamen 537 mensen om, plus 436 doden bij ‘gewone’ ongelukken.

„Het probleem is dat de vliegtuigen steeds groter worden”, zegt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. „Daardoor vallen meer doden door aanslagen en zelfmoordacties, terwijl het extreem zeldzame incidenten zijn.” In de jaren zeventig kwamen jaarlijks gemiddeld zo’n 1.300 passagiers om bij vliegtuigongelukken.

Dat de crashes van de laatste twee jaar zoveel media-aandacht hebben gekregen, heeft er volgens Baksteen voor gezorgd dat vliegen in de beleving van het grote publiek juist gevaarlijk is geworden. „De politieke neiging is om iets aan dat gevoel te doen. Met als gevolg dat er maatregelen worden genomen, die qua veiligheid weinig toevoegen.”

 

Of een averechts effect hebben. Zo werd na de aanslagen van 9/11 besloten de cockpit te pantseren. Daardoor kon de gezagvoerder van Germanwings worden buitengesloten door de co-piloot. Baksteen:

„Germanwings is een consequentie van de maatregelen die zijn genomen na 9/11.”

Lees ook: Hier moet je zitten bij een vliegtuigcrash