Meer bezoek Nederlandse bioscopen

Spectre en Minions waren de bestbezochte films van 2015.

Daniel Craig inSpectre.

Nederland heeft een voortreffelijk bioscoopjaar achter de rug. In 2015 werden bijna 33 miljoen bioscoopkaartjes verkocht, een stijging van 7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De markt voor dvd’s zakte dramatisch in, met liefst 23 procent. Omdat onder druk van piraterij de groei van video-on-demand tegenvalt, staan distributeurs onder druk. A-Film, een vrij grote speler, ging vorig jaar failliet.

De cijfers werden dinsdag bekendgemaakt op de nieuwjaarsreceptie van bioscoophouders en filmdistributeurs in het Amsterdamse Tuschinski. De bestbezochte buitenlandse productie was de James Bondfilm Spectre (twee miljoen bezoekers), de bestbezochte Nederlandse film Gooische vrouwen 2, goed voor ruim 800.000 bezoekers. In vergelijking met 2014 nam het aandeel Nederlandse film licht af, met ruim twee procent.

Naast Spectre waren er twee films die meer dan een miljoen mensen naar de bioscoop trokken: animatiefilm Minions (1,6 miljoen) en Jurassic World (ruim een miljoen). Animatiefilms deden het sowieso goed, met ook Inside Out, Home, Hotel Transsylvanië 2 en SpongeBob in de Nederlandse top twintig.

In de Nederlandse filmhuizen deden drie films het heel goed: alzheimerdrama Still Alice, het huwelijksdrama 45 Years en het barokke Youth. In totaal werden in de Nederlandse bioscopen 369 films uitgebracht, gemiddeld meer dan één per dag dus.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie werd de groei verklaard door voortdurende investeringen (meer en betere filmzalen, meer stoelen), maar de stijging past ook in een wereldwijde trend, met in veel landen een ongekende groei. De totale inkomsten uit bioscoopkaartjes in 2015 zijn becijferd op 38 miljard dollar, een absoluut record.

Dat is vooral een triomf voor Hollywood, dat voor het eerst vijf films de magische grens van 1 miljard dollar zag passeren: Star Wars: The Force Awakens, dat nog maar drie weken uit is, Jurassic World, Avengers: Age of Ultron, Minions en Fast & Furious 7. Ook dat is een trend: steeds minder films maken de dienst uit. De toptien van bestbezochte films in Amerika is goed voor 35 procent van de mondiale inkomsten, tegen 25 procent in 2014.

Met name de explosieve groei van China is opvallend, met bijna 50 procent meer bezoekers dan het jaar ervoor. Verwacht wordt dat China Noord-Amerika snel het nakijken zal geven: in 2017 is het communistische land de grootste afzetmarkt voor films.