George Lucas zegt sorry terwijl Star Wars ook China verovert

China is nog redelijk vrij van de Star Wars-koorts. Maar ook daar heeft marketingmoloch Disney de geesten rijp gemaakt voor The Force Awakens, onder meer met een mars van Stormtroopers op de Chinese Muur: een interessante keus in een land dat nog altijd dol is op massaal marcheren.

China, waarvan de filmmarkt naar verwachting in 2017 groter is dan die van Noord-Amerika, gaat 9 januari voor de bijl; elders stormt Star Wars met een voorlopige recette van 1,512 miljard dollar op richting de recordhouders Titanic en Avatar (2,2 en 2,8 miljard dollar). In Nederland zijn al bijna een miljoen bioscoopkaartjes verkocht.

Iedereen blij, behalve George Lucas natuurlijk. Vorige maand schreef ik al over zijn geweeklaag dat zijn ‘kindje’ Star Wars na de vorstelijke ‘scheiding’ van Lucasfilms in 2012 – Disney betaalde hem ruim 4 miljard dollar – in handen viel van stiefvader J.J. Abrams. Lucas hield zich afzijdig, maar lijkt nu de jaloerse vader die het succes van zijn kinderen ervaart als persoonlijke nederlaag.

Op Oudejaarsdag maakte Lucas excuses voor een interview met Charlie Rosen op PBS, uitgezonden op Kerstavond. Niet zozeer omdat hij The Force Awakens ‘retro’ noemde en dat uitlegde als oubollig en obligaat, maar omdat hij zei dat hij ‘zijn films, zijn kinderen’, „heeft verkocht aan blanke slavendrijvers die deze dingen pakken en ... hahaha.”

De vraag is wat holler klonk: Lucas’ lach of de excuses aan Abrams en Disney, waarvan hij volgens Forbes overigens met 2,1 procent de op één na grootste particuliere aandeelhouder is, na de erven Steve Jobs – hij liet zich voor Lucasfilm betalen met cash en ruim 37 miljoen aandelen, die in waarde zijn verdubbeld.

Evengoed interessant, die associatie met blanke slavendrijvers van een man die ervan werd beticht met – onder andere – het stupide personage Jar Jar Binks racistische stereotypes in het Star Wars-universum te hebben geïntroduceerd. Maar nog ridiculer is Lucas’ kritiek op Hollywood. Commerciële belangen, oreerde hij, maken dat filmmakers meer vrijheid hadden in de voormalige Sovjet-Unie dan nu. Alleen blockbusters die een beproefde formule herhalen worden nog gemaakt.

Punt is wel dat Hollywood dat leerde van niemand anders dan George Lucas, de man die samen met Steven Spielberg in de jaren zeventig de moderne blockbusterfilm uitvond, en die het monstersucces van Star Wars na 1977 uitmolk in merchandising en steeds slechtere vervolgfilms. Dat de studio’s nu licentie- en marketingmachines zijn, is in hoge mate aan hem te danken. George Lucas is een echte machthebber: idealist, maar pas na zijn pensionering.