Fitbit maakt de beurs bang met smart watch

AFP PHOTO/Jewel Samad

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Fitbit heeft niet lang kunnen genieten van de winst van de feestdagen, schrijft Techcrunch. Vorige maand stegen de gezondheidsgadget en zijn apps naar de top van de App Store, wat zorgde voor een groei van 5 procent op de beurs. Een fijne bonus, het afgelopen jaar steeg de aandeelkoers al met 38 procent.

Maar hoogmoed komt voor de val. De onthulling van de nieuwste Fitbit-wearable, de Blaze Smart Fitness Watch, gisteren op de Consumer Electronics Show (CES) deed de aandelen weer flink dalen. Met 18 procent.

Waarom de beurs de volgende generatie Fitbit niet toejuicht? Omdat het nichebedrijf nu een markt betreedt waar Apple, Pebble en zelfs horlogemaker Fossil strijden om een marktaandeel. Fitbit deed het goed als gezondheidsgadget, maar als smart watch? Dat moeten investeerders nog zien.

Hersentraining levert Luminosity kopzorgen op

Luminosity moet 2 miljoen dollar ophoesten aan de Amerikaanse autoriteiten omdat het gebruikers misleidt heeft. Het bedrijf maakte software waarmee consumenten hun ‘hersenen konden trainen’ om beter te presteren op werk, school en de effecten van ouderdom tegen konden gaan. In een verklaring van de Federal Trade Commission (FTC) laakt een woordvoerder het onethische gedrag van Luminosity:

“Lumosity preyed on consumers’ fears about age-related cognitive decline, suggesting their games could stave off memory loss, dementia, and even Alzheimer’s disease [..] But Lumosity simply did not have the science to back up its ads.”

Volgens NBC News geeft Luminosity gebruikers een deel van hun geld terug en verandert het bedrijf het gemak waarmee abonnementen op hun diensten automatisch verlengd worden. Die abonnementen kunnen uiteenlopen van een kleine vijftien dollar per maand tot bijna driehonderd dollar voor onbepaalde tijd. Ondanks de boete van de FTC verdedigt Luminosity in een verklaring de eigen werkwijze en benadrukt het de bijdrage aan de wetenschap.

Kledingretailers gokken op bankroet Puerto Rico

Terwijl het Amerikaanse ministerie van Financiën in oktober nog waarschuwde voor een humanitaire ramp in het noodlijdende Puerto Rico, ruiken grote retailers volgens The Wall Street Journal een buitenkansje.

In augustus werd duidelijk dat Puerto Rico zijn schulden van 72 miljard dollar niet meer kon terugbetalen. Het Amerikaanse gebied luidde dan ook de noodklok. Sindsdien wordt er in Washington gezocht naar een oplossing voor de crisis.

Ondanks de economische malaise denken onder andere H&M, Nordstrom en Saks Fifth Avenue dat de consumenten in Puerto Rico bereid zullen blijven om geld uit te geven. De merken bouwen dan ook grote winkels in hoofdstad San Juan. Volgens The Wall Street Journal wagen deze retailers een grote gok - door te denken dat Puerto Ricaanse consumenten rijker zijn dan de officiële cijfers laten zien - en daar de tegenvallende inkomsten in Noord-Amerika te kunnen opvangen.