Netflix krijgt klappen op de beurs

Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Volgens Quartz was 2015 een fenomenaal jaar voor Netflix. Dus het is jammer voor het bedrijf dat dit jaar begint met een fikse klap. De aandelen van de streamingdienst verdubbelden afgelopen jaar in waarde, maar moest na een onstuimige dag op de beurs 7 procent inleveren (naar 108 dollar).

Dat kwam vooral doordat Baird Equity Research de status van de aandelen verlaagde van ‘kopen’ naar ‘neutraal’. Volgens de onderzoeksfirma is het onwaarschijnlijk dat Netflix nog veel meer abonnees - dan de pakweg veertig miljoen - kan werven binnen Amerika. Ook de stijgende kosten van het produceren van origineel videomateriaal en uitbreidingen in het buitenland zouden een gevaar vormen voor de gezondheid van de aandelen. In een verklaring van Baird Equity Research:

“The push towards increased original programming and content costs generally could pressure profitability and cash flow more than expected [..]The international markets have lower broadband penetration rates, lower credit usage, and lower TV [average revenue per users], all of which could hamper Netflix’s growth in those markets.”

Netflix heeft het komende jaar ook weer te maken met stevige concurrentie van onder andere Amazon, Hulu en YouTube. Hoewel deze streamingdiensten volgens Baird Equity Research nog niet groot genoeg zijn om Netflix te verslaan, mag het bedrijf niet lui achterover liggen op de bank zoals de eigen abonnees.

Activision Blizzard investeert in esports

Ontwikkelaar Activision Blizzard, bekend van de Warcraft- en Call Of Duty-reeksen, wil dé sportzender voor e-sports worden, schrijft The Verge. Het bedrijf maakte gisteren bekend Major League Gaming (MLG) te hebben gekocht.


Met deze grote esports-organisatie, die al lang wedstrijden organiseert met Activision Blizzard-spellen, wil het bedrijf profiteren van de gigantische populariteit van de digitale sport. In 2014 investeerde Amazon al een miljard dollar in deze groeiende tak door videodienst Twitch te kopen, waar gebruikers kunnen kijken naar andere gamers die tegen elkaar spelen. Google lanceerde in augustus zijn eigen kanaal hiervoor: YouTube Gaming.

De aankoop van MLG door Activision Blizzard vormt de volgende stap van het bedrijf om te domineren op het gebied van esports. In oktober vormde het een speciale divisie met aan het hoofd Steve Bornstein, voormalig CEO van sportzenders ESPN en NFL Network, en Mike Sepso - die niet geheel toevallig de oprichter is van MLG. Activision Blizzard mag ook al meteen over zijn schouder achterom kijken, het bedrijf kreeg vorige maand al concurrentie van EA dat ook een esports-netwerk aan het opzetten is.

Yahoo valt weer een beetje verder uit elkaar

Het gaat niet zo lekker met Yahoo. Het sluiten van videodienst Yahoo Screen, zoals gemeld door Variety, is daar een teken van. Op deze plek presenteerde het kwakkelende techbedrijf de afgelopen jaren originele series en content, maar ook American Football-wedstrijden en clips van comedyshow Saturday Night Live. Afgelopen jaar investeerde Yahoo 42 miljoen dollar in het portaal.

Weggegooid geld. De videocontent van Yahoo Screen wordt nu verdeeld over andere onderdelen van Yahoo. In een verklaring laat het weten dat deze beslissing niets zegt over de gezondheid van het bedrijf:

At Yahoo, we’re constantly reviewing and iterating on our products as we strive to create the best user experience. With that in mind, video content from Yahoo as well as our partners has been transitioned from Yahoo Screen to our Digital Magazine properties so users can discover complementary content in one place.

Toch is het verdwijnen van Yahoo Screen pijnlijk. Het portaal was een van de belangrijkste innovaties van CEO Marissa Meyer om het kwakkelende Yahoo weer gezond te maken. Volgens Fortune lukt het Mayer maar niet om haar bedrijf op de been te krijgen en is het einde van haar tijdperk als CEO in zicht.