Toyota heeft liever Ford dan Apple of Google voor tech-snufjes

Foto Reuters/Yuya Shino

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Oude economie wint van nieuwe economie. Toyota heeft Ford gekozen als leverancier om technologie te ontwikkelen die smartphones met dashboards van auto’s moet verbinden. Dat schrijft de Financial Times.

Daarmee wint Ford van Apple in Google, die ook graag de technologie voor Toyota hadden willen leveren. De systemen moeten informatie van smartphones, zoals muziek of kaarten, weergeven op het dashboard van een auto. Volgens de Financial Times speelt mee dat autobedrijven weinig zin hebben deze potentieel lucratieve markt over te laten aan technologiebedrijven.

China bouwt Birmese economische zone

Toeval lijkt het niet. Vlakbij het beginpunt van een pijpleiding die olie en gas van Birma naar China vervoert mag een Chinees consortium nu ook een speciale economische zone ontwikkeling. Dat schrijft de Nikkei Asia Review.

Het betreft de Kyaukpyu Economic Zone. Dit schiereiland in de Golf van Bengalen voor de kust van Birma is van strategisch grote waarde. China hoopt er een economisch centrum van te maken en zo een haven in handen te hebben waar schepen niet eerst door de Straat van Malakka , gecontroleerd door de Amerikaanse marine, hoeven.

Singapore Airlines heeft meer geld over voor Tiger Airways

Wie in Azië vliegt kan niet om Singapore heen. Changi is het fijnste vliegveld. En de maatschappijen uit het stadstaatje hebben de beste verbindingen. Twee van die maatschappijen zijn verwikkeld in overnamegesprekken.

Singapore Airlines bezit al 56 procent van prijsvechter Tiger Airways, maar wil nu ook de rest hebben. Dat schrijft The Wall Street Journal. Als Singapore Airlines meer dan 90 procent van de aandelen bezit kan de maatschappij Tiger Airways van de beurs halen.