Hoe het kleine Plus zich staande houdt tussen AH en Jumbo

Foto ANP

De kleine supermarkten worden weggedrukt door de giganten Albert Heijn en Jumbo, toch? Dat is niet helemaal waar. De marktomzet van de kleine supermarktketen Plus steeg afgelopen jaar met 8,8 procent. En het marktaandeel kwam voor het eerst sinds 2008 weer boven de 6 procent uit, blijkt uit cijfers van de keten zelf.

Plus is de afgelopen zeven jaar overeind gebleven, ondanks de groeiende aanwezigheid van grote ketens zoals Albert Heijn en Jumbo, en een verdubbeling in het marktaandeel van concurrent Lidl. Hoe doet Plus dat?

Samenwerking met winkeleigenaren…

Plus onderscheidt zich van andere ketens door de nauwe samenwerking met winkeleigenaren, zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte. Volgens hem werkt Plus goed samen met de supermarkteigenaren die bij de keten zijn aangesloten. Zo krijgen zij elk jaar een uitkering die is gebaseerd op de winst van Plus en hebben zij de mogelijkheid om mee te beslissen over de bedrijfsvoering van de keten. Rutte:

“De ruimte die Plus biedt aan zelfstandig ondernemers is veel beter voor de marktbewerking.”

Winkels zouden zich op deze manier beter kunnen toespitsen op de lokale markt. Winkeleigenaren leren hun klanten beter kennen, kunnen samenwerken met lokale producenten en actief deelnemen aan lokale sponsoring. Hierin onderscheidt Plus zich van bijvoorbeeld Albert Heijn, dat volgens Rutte een stuk moeilijkere relatie heeft met zijn winkeleigenaren.

… en de nieuwe ‘Briljant’-formule

Plus bevestigt het belang van de goede band met zijn supermarkteigenaren, maar wijst daarnaast op twee andere factoren die de groei van het afgelopen jaar mogelijk hebben gemaakt. Zo heeft Plus sinds 2010 ruim de helft van zijn in totaal 262 winkels ingericht volgens de Briljant-formule, die de klant van een gedeelte met ontbijtspullen via een lunchgedeelte naar het avondeten leidt. Dit heeft volgens Plus voor een betere uitstraling en sfeer in de supermarkten gezorgd en daardoor bijgedragen aan de groei van het afgelopen jaar.

Ook zegt de winkelketen nieuwe klanten te hebben gebonden en oude klanten vast te hebben gehouden via loyaliteitscampagnes, zoals spaaracties.

Niet het aantal winkels

Plus is lid van Superunie, een inkooporganisatie die dertien Nederlandse supermarkten vertegenwoordigt. Daaronder vallen onder meer ook Coop, Spar en Vomar. Superunie had in 2014 een totaal marktaandeel van 29 procent. Daarvan is Plus met 6,2 procent de grootste, maar in vergelijking met Albert Heijn (30 procent) en Jumbo (14 procent) blijft de keten relatief klein.

Joop Holla van het marktonderzoeksinstituut GfK vindt de groei van Plus daarom opmerkelijk. Volgens Holla zijn andere ketens zoals Coop en Jumbo ook het afgelopen jaar gegroeid, maar is deze groei bij hen voornamelijk toe te schrijven aan een groei van het aantal winkels. Bij Plus nam het aantal winkels bescheiden toe: gemiddeld over 2015 met vier filialen.