Gadgets om op te klikken

Met de zuurbrand van oudejaarsavond nog in de benen reis ik naar Las Vegas. Bestemming: Consumer Electronics Show (CES), de nieuwjaarsreceptie van de wereldwijde techindustrie.

Dat zurige compenseert het hysterische optimisme op de CES. Het is één grote buzzmachine; 170.000 bezoekers uit 153 landen en 3.600 bedrijven die hun productnieuws constiperen tot de eerste week van januari. Nu loopt mijn mailbox vol met productaankondigingen, allemaal revolutionair, innovatief en baanbrekend. Gebruiksvriendelijk, ook.

Wie wil krijgt de primeurs van tevoren op papier, onder Strikte Geheimhouding. Dat doen bedrijven voor de techblogs, zodat alle artikelen online gaan zodra het embargo opgeheven is. Zo’n tijdbom op Twitter genereert meer buzz – wie weet word je trending topic of ga je viral. Zo kun je even je punt maken in de zware PR-storm die op CES woedt.

De elektronicabranche draait op telefoons, tablets en tv’s. Daar wordt het meeste geld mee verdiend. Revolutionair is dat niet; de apparaten worden elk jaar een beetje groter, een beetje platter en een beetje sneller.

Techsites pikken er op CES liever afwijkende dingen uit. De bh met biosensor, de koelkast met giga-beeldscherm, een ring om mee te bellen, dat soort werk. Gadgets om op te klikken, meestal niet om te kopen.

Sommige van die producten zullen nooit te koop zijn. Fabrikanten blijven graag vaag met hun introductiedata; ergens in de pruimentijd, zo rond Sint Juttemis. In het Engels is daar een mooi woord voor: vaporware, plannen die in rook opgaan. Bijvoorbeeld The Belty, een broekriem die zich automatisch aanpast aan je buikomvang, waar vorig jaar iedereen over schreef – ik ook. Die is nooit verder gekomen dan een prototype.

CES is een kerkhof van mislukte PR-campagnes. Zo bekogelden tv-fabrikanten ons jarenlang met suffe brillen omdat ze zeker wisten dat we thuis 3D-films gingen kijken. Nee dus.

Waarom dan toch naar de CES? In drie, vier dagen zie je bijna alles wat er in 2016 op techgebied verschijnt. Behalve dingen van Apple.

Verandert die consumentenelektronica ons leven? Mwah... het gaat niet om een grotere tv, een VR-bril, een wearable (fitnessgadget), rideable (elektrische tweewieler) of flyable (drone). Het gaat erom wat je ermee doet – de software. Fitness-apps die je stimuleren te bewegen, streamingdiensten zodat je lekker tv kunt kijken. Slimme auto’s die ongelukken mijden, betaalapps die de bank omzeilen. En natuurlijk de videobel-app die je met het thuisfront laat mee-eten; zij aan het ontbijt en jij aan het avondeten. Dan lijkt Las Vegas eventjes minder ver weg.