Die HTC-telefoons leken heel wat, vijf jaar geleden

Het is een favoriete voorspelling van techjournalisten: smartphonemaker HTC gaat 2016 niet overleven. En wie kan ze ongelijk geven? In een markt waarin Apple de meeste winst opslokt, Samsung het Androiduniversum domineert en goedkope Chinese fabrikanten het goedkope segment hebben veroverd, valt er voor HTC erg weinig te halen.

Deze maand presenteert het Taiwanese concern de resultaten over het vierde kwartaal, die het slechtste jaar in een reeks slechte jaren zullen afsluiten. Wat ging er mis bij HTC?

Gemiddelde telefoons voor een hoge prijs

HTC was de eerste fabrikant die in december 2008 het Android besturingssysteem op telefoons introduceerde, waarop een paar gouden jaren volgden. Tegen 2011 had het concern een indrukwekkende 11 procent van de smartphonemarkt in handen. Maar het succes was van korte duur. Het marktaandeel daalde naar minder dan 2 procent, de beurswaarde decimeerde:

Van innovatieve fabrikant veranderde HTC in een soort V&D voor smartphones: te gewoon voor het dure segment, maar te duur om met goedkope telefoons te kunnen concurreren. 2012 was het keerpunt. Tegen de populaire Samsung Galaxy S3 en de iPhone konden de eenvoudigere HTC-modellen niet op. Tegelijk overspoelden Chinese merken als Xiaomi, Huawei en Lenovo de markt met goedkope toestellen die wat specificaties betreft nauwelijks onderdeden voor HTC’s duurdere telefoons.

Met dat probleem kampt het concern nog steeds. De recensies van het laatste model, de One A9, spreken boekdelen:

“There’s nothing distinctive about the One A9, and I can’t see any compelling reasons for a smartphone buyer to choose it over the many other capable, mid-range Android phones currently available. If this is the best HTC can offer, then its demise appears inevitable.

“HTC screamingly needs a win, but despite trying to go back to basics here it hasn’t quite managed it in a way that’s going to make the One A9 stand out on the shop shelves.

“HTC vraagt bij release tegen de 600 euro voor het toestel en dat is simpelweg veel, veel te veel.

Vorig jaar besloot HTC zich meer op het goedkope segment te richten, een beslissing die door deskundigen hoofdschuddend werd ontvangen. Wat voor winst valt te halen in een vechtmarkt waar goedkope modellen voor kostprijs over de toonbank gaan?

Verkeerd gegokt

En ook in het verleden maakte HTC een aantal verkeerde keuzes. Zoals:

Desastreuze marketing

De eigen topmannen- en vrouwen wijten de problemen van HTC vaak aan slechte marketing. Ze hebben een punt. Het bedrijf betaalde in 2011 fors voor de cool-factor van Dr Dre’s Beats Electronics, maar slaagde er niet in beide merken overtuigend te integreren. Het huwelijk strandde, waarna Dr Dre zijn aandelen terugkocht. Ook geen succes: de marketingcampagne uit 2013 die een miljard dollar kostte en waarin veel Robert Downey Jr. te zien was, maar weinig HTC-telefoons.

https://www.youtube.com/watch?v=OVE1OcfB1E4

En nu?

Misschien kan dit apparaat HTC nog redden.

htc-vive

De HTC Vive is een virtual reality-bril, ontwikkeld in samenwerking met gamebedrijf Valve. En in tegenstelling tot de HTC-telefoons krijgt deze bril recensenten wel buiten zinnen. Het grote verschil met concurrent Oculus Rift -  die net als de Vive in de eerste helft van dit jaar op de markt komt - is dat je met Vive vrij kan rondlopen in een kamer, dankzij een slim traceersysteem.

Met de Vive lijkt HTC voor het eerst sinds jaren weer een innovatief product in handen te hebben waarmee het vroeg in een ontluikende markt kan instappen. En waarmee het 2016 wellicht overleeft.