Verenigde Staten klagen Volkswagen aan na emissiefraude

Het ministerie richt zich vooral op overtredingen van milieuwetten. De aantijgingen leveren Volkswagen mogelijk miljarden dollars aan boetes op.

Een Volkswagen Beetle bij de fabriek in het Duitse Baunatal. Foto Uwe Zucchi / EPA

Het Amerikaanse ministerie van Justitie klaagt Volkswagen aan voor het installeren van sjoemelsoftware in zo’n 600.000 auto’s en vervolgens haar Clean Air Act te overtreden. Dat meldt persbureau Reuters.

Het Duitse autoconcern voorzag wereldwijd zo’n 11 miljoen dieselauto’s van software die emissietesten kon manipuleren. Dankzij de sjoemelsoftware kwamen auto’s schoner uit de test dan ze daadwerkelijk zijn.

De aantijgingen in de zaak leveren Volkswagen mogelijk miljarden dollars aan boetes op. Het ministerie, dat ook een strafrechtelijk onderzoek naar het dieselschandaal heeft lopen, richt zich vooral op overtredingen van milieuwetten. Tegen AP zegt adjunct-procureur-generaal John Cruden:

“De Verenigde Staten streven alle passende sancties tegen Volkswagen na om de schendingen van de schoneluchtwetten van ons land te herstellen.”

Zo werd de fraude ontdekt

Het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming (EPA) maakte in september bekend dat de kleinere modellen dieselauto’s van het Volkswagenconcern in de VS waren voorzien van de manipulatieapparatuur. De kwestie kwam volgens het EPA aan het licht door onderzoekers van de Universiteit van West-Virginia; zij hadden zich afgevraagd hoe het mogelijk was dat de Volkswagen-modellen beschikten over zo’n indrukwekkende hoeveelheid paardenkrachten terwijl er veel minder kostbare katalysators zijn ingebouwd dan in andere milieuvriendelijke auto’s.

Hoe werkt de sjoemelsoftware?

De Volkswagentechnologie is in staat te registreren wanneer de auto wordt getest. Vervolgens wordt gedurende de test de motor zo afgesteld dat de emissie van schadelijke stoffen binnen de normen is. Zodra de auto weer op de weg rijdt, is de uitstoot van stikstofoxide (NOx), ozon en fijnstof veertig keer boven de norm. De beperking van de uitstoot van deze stoffen heeft een negatief effect op het motorvermogen.

Volkswagen zette 6,5 miljard euro opzij voor boetes, maar zal dat bedrag mogelijk moeten verhogen.