India signaleert het ‘iPhone effect’

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het ‘iPhone effect’ noemt Economic Times het. Makers van huishoudelijke apparatuur zijn volgens de Times geïnspireerd geraakt door de koele, metallic kleuren en het gebruik van glas in de ontwerpen van Apple.

Wasmachines, ijskasten en magnetrons zijn niet meer wit, blauw en rood, maar grijs, zilver en afgewerkt met stalen, spiegelende of glazen details. Twee jaar geleden waren zulke uitvoeringen nog voorbehouden aan de duurdere modellen, laten marktleiders zoals LG, Videocon en Bosch-Siemens weten. Nu heeft ook het instapmodel een make-over gekregen.

Van alle huishoudelijke apparaten die LG India verkoopt, heeft 30 procent de Apple-uitvoering. Niladri Dutta, hoofd marketing:

Producten in metallic kleuren, met stalen en spiegelende afwerking verkopen het snelst, en steeds meer producten in ons huishoudelijk portfolio zien er zo uit.

Lagere verkoopverwachting voor Hyundai

Hyundai stelt de verwachtingen voor het komend jaar bij. Bestuursvoorzitter Chung Mong-koo zegt dat hij dit jaar 8,13 miljoen auto’s wil produceren en verkopen. Dat was eerder 8,2 miljoen stuks, weet persbureau Yonhap. Nu hoopt Hyundai 5,01 miljoen auto’s te verkopen, en de kleinere partner Kia 3,12 miljoen.

De auto-industrie heeft te maken met een structurele verandering als gevolg van sterkere competitie tussen bestaande merken en voertuigen die meer elektronisch worden.

Tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst maakte Chung bekend dat er afgelopen jaar 8,01 auto’s werden verkocht, bijna evenveel als in 2014. Naast de zware concurrentie, heeft Hyundai ook te maken met tragere groei in China, lage olieprijzen en instabiliteit door de recente renteverhoging in de Verenigde Staten.

‘Vrouwelijke ondernemers in China worden gediscrimineerd’

Er werden in China 4,8 miljoen nieuwe, technische bedrijven opgericht tussen maart 2014 en maart 2015. Een tiende daarvan werd geleid door een vrouw, schat Ling Zihan. Zij is oprichter van TechBase, een accelerator voor vrouwelijke start-ups. Dat scheelt niet veel met de Verenigde Staten, waar, in 2014, bij 13 procent van de start-ups een vrouw in het bestuur zat.

De South China Morning Post schrijft dat er steeds meer bedrijven worden opgericht door vrouwen, maar dat er nog een hoop moeilijkheden te overwinnen zijn. Groot succesverhaal is Mia, de website die Liu Nan oprichtte. Ze verkoopt er baby- en kinderspullen. In september haalde ze 150 miljoen dollar (138 miljoen euro) aan financiering op voor de uitbreiding van de website.

Volgens Ling wordt er te weinig bericht over vrouwelijke ondernemers, wat het moeilijk maakt om rolmodellen te vinden. Dat blijkt ook uit het verhaal van Zhao Kokying, mede-oprichter van parkeer-app Uboche.

We geven vanavond een toespraak, maar ik laat mijn mannelijke partner de speech houden. In de zaal zitten namelijk allemaal mannelijke venture capitalists en zij discrimineren vrouwen. Ze weten niet echt iets over vrouwelijke ondernemers.