NS-dochter breidt uit op Duits spoornet

NS-dochter Abellio versterkt haar positie op het Duitse spoorwegnet met een nieuw contract voor een aantal regionale verbindingen in Midden-Duitsland.

Het gaat om dertien lijnen van een dieselnetwerk dat vooral in de deelstaat Saksen ligt, met Maagdenburg als centraal punt. Vanaf december 2018 tot 2032, als er een nieuw vervoersplan moet ingaan, worden die verzorgd door Abellio.

Sinds medio december een nieuwe dienstregeling is ingegaan, verzorgt Abellio nu al een aantal regionale verbindingen op het spoorwegnet in het zuiden van de deelstaat. Daarnaast is de NS-dochter actief in de veel dichter bevolkte deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Op de verbindingen die Abellio vanaf 2018 overneemt, reden eerder treinen van Deutsche Bahn en twee kleine regionale vervoerders. Het bedrijf probeert de angst voor het verlies aan lokale banen weg te nemen met de belofte dat het lokaal mensen zal aannemen voor de nieuwe lijnen.

Als Abellio in 2018 ook in het noorden van Saksen gaat rijden, zal het aandeel van de Deutsche Bahn daar naar 50 procent zijn gedaald, schrijft de Mitteldeutsche Zeitung. Volgens die krant heeft Abellio lager ingeschreven dan de concurrenten, om snel marktaandeel te winnen in het midden van Duitsland, met alle schaalvoordelen die daarbij horen.

Abellio meldt dat in het bewuste dieselnetwerk jaarlijks 8,6 miljoen treinkilometers worden afgelegd. Het bedrijf heeft voor die trajecten nieuwe treinen van Alstrom beloofd.