Beleggen in 2016? Let hierop

Waar is volgens experts in 2016 rendement te halen zonder te veel risico te lopen?

2015 was een slecht beleggingsjaar voor de Amerikaanse superbelegger Warren Buffett. Zijn firma Berkshire Hathaway verloor ruim 10 miljard euro. Het toont hoe moeilijk het is, ook voor veteranen als Buffett (85), om ontwikkelingen op de markten voor te zijn, zegt Erik Mauritz van de bank BNP Paribas in Amster dam. „Niemand had voorzien dat de olieprijs in 2015 zo zou dalen.”

Ook beleggingsjaar 2016 is dus „heel moeilijk” te voorspellen, aldus Mauritz. Wel is duidelijk dat grote thema’s die de beleggers in 2015 bezighielden, ook komend jaar spelen.

De olieprijs is er daar één van. Die zakte van 65 dollar per vat in de zomer naar 36 dollar eind van dit jaar. Een andere onzekere factor blijft China. Zorgen over de economie daar veroorzaakten in de zomer een plotselinge daling van de beurzen. Die zorgen zijn er nog steeds. Intussen blijft de rente zeer laag en blijft de Europese Centrale Bank in 2016 obligaties opkopen, wat rentes drukt. Beleggers kopen aandelen om rendement te behalen. Dit stuwt de aandelenkoersen kunstmatig op.

Risico’s spreiden?

Veel onzekerheden dus. Hoe haal je als particuliere belegger een aardig rendement, zonder buitensporig risico te lopen?

Spreid de risico’s, zegt Mauritz, bijvoorbeeld via een beleggingsfonds of een ETF, een verhandelbaar product dat een beursindex volgt. „Veel particuliere beleggers kiezen grote namen zoals Shell. Maar dat presteerde in 2015 slechter dan de AEX als geheel”.

Lodewijk van der Kroft, partner bij Comgest Benelux, vindt dat beleggers zich goed moeten realiseren welke risico’s ze lopen in aandelen. „De winstgroei van veel Europese bedrijven blijft achter bij de koersontwikkeling. Hoge waarderingen maken bedrijven kwetsbaar voor tegenvallende winstcijfers”, zegt hij. Je moet als belegger tegen koersschommelingen kunnen, zegt hij.

Van der Kroft ziet kansen in aandelen die níet overgewaardeerd zijn en de farmaciebedrijven Bayer, Sanofi en Novo Nordisk.

Maarten Hartog is directielid van Teslin, een langetermijnbelegger in kleinere bedrijven. Hij vindt risicospreiding niet genoeg. „Risico’s spreiden is risico’s versnipperen – de risico’s blijven”, zegt hij. Hartog zoekt liever bedrijven uit die goed zijn opgewassen tegen de verwachte volatiliteit op de markten in 2016. „Hoe goed worden ze gestuurd? Hoe zijn ze gefinancierd?” Zulke bedrijven zijn ook in de retailsector te vinden, ondanks de drama’s bij V&D en Macintosh, zegt Hartog. „Vergeet niet dat consumenten meer uitgeven.” Hij noemt beddenfirma Beter Bed en groothandel Sligro. Kansen in olie

Hoe kun je als belegger inspelen op de olieprijs? Niemand weet precies welke kant het in 2016 op gaat. Onduidelijk is bijvoorbeeld hoeveel opslagcapaciteit de grote olieproducerende landen nog over hebben, zegt Ivan Moen, hoofd beleggingen bij Optimix Vermogensbeheer. „Als alle overtollig geproduceerde olie opeens nergens meer heen kan, dan kunnen landen olie gaan dumpen.” Toch gaat Moen ervan uit dat de olieprijs in 2016 zal oplopen. „Deze prijs is eigenlijk onhoudbaar.” De „offensieve” belegger kan aandelen kopen in de energiesector, zegt Moen. „Maar kies dan grote bedrijven, met sterke balansen, die relatief goedkoop olie uit de grond kunnen halen. Shell hoort daarbij.”

Ook als de olieprijs stijgt in 2016, bijvoorbeeld naar 50 dollar, is het niveau van 2014 (boven de 100 dollar) niet in zicht. Je kunt als belegger ook verdienen aan de lage olieprijs door te kijken welke landen daarvan profiteren, zegt Moen. Dat zijn vooral opkomende landen die hard groeien, maar zelf weinig grondstoffen produceren. „Denk aan India.”.

Duurzaamheid is een trend

Een ander geluid komt van Ronald Sminia, directeur van FitVermogen.nl. Dit is het particuliere beleggingsplatform van NN Investment Partners. Sminia verwelkomt een trend die volgens hem „echt in opkomst” is: duurzaam beleggen. „Steeds meer beleggers, zeker ook vrouwelijke, willen niet alleen rendement, maar ook dat hun geld ‘goed’ wordt weggezet”.

Bedrijven die duurzaamheid belangrijk vinden, zijn over het algemeen meer gericht op de lange termijn, wat de winstgevendheid ten goede komt, meent Sminia.