Taylor Swift: popster én slimme ondernemer

Megadeals, merkbescherming: zo doet Taylor Swift zaken

Illustratie Tomas Schats

Ze is net 26 geworden, verkocht dit jaar miljoenen albums en werd door zakenblad Forbes uitgeroepen tot één van de honderd invloedrijkste vrouwen van dit moment (op plek 8): Taylor Swift. Maar de Amerikaanse zangeres is meer dan een gevierd popster. Ze is óók een slimme zakenvrouw.

Onlangs nog sloot Swift een grote deal met Apple. Opnames van haar recente wereldtour zijn sinds vorige week exclusief te bekijken op muziekdienst Apple Music. Hoeveel ze aan deze deal overhoudt is niet bekend, maar dat Swift er goed vanaf zal komen is zeker. Van sponsordeals tot merkbescherming, ze weet hoe ze haar zaken moet regelen. Vijf tips van Taylor.

1. Boor nieuwe markten aan

Van country naar pop: met haar album 1989 maakte Swift vorig jaar definitief de overstap. Niet alleen het publiek was lyrisch, ook recensenten. The New York Times trok 1.800 woorden uit om haar nieuwe geluid te prijzen. Binnen een week waren er 1,3 miljoen exemplaren van 1989 verkocht: geen andere artiest wist dat jaar de grens van 1 miljoen te passeren. En ze deed het eerder ook al met haar albums Red (2012) en Speak Now (2010). 1989 staat inmiddels al ruim zestig weken in de Billboard 200.

2. Bescherm je merk

Plannen voor een T-shirt met de tekst Party like it’s 1989? Of een mok met This sick beat? Kan, maar dan moet je eerst toestemming vragen aan Swift. De zangeres liet deze en andere zinnen van haar laatste album als haar handelsmerk beschermen, vlak voordat haar wereldtournee in mei van dit jaar begon. Een slimme manier om te voorkomen dat andere mensen aan haar succes verdienen. In totaal diende ze zo 37 aanvragen in bij het Amerikaanse Octrooibureau.

3. Neem risico’s

Gewaagd, maar marketingtechnisch briljant: een week na het verschijnen van 1989 haalde Swift al haar muziek van Spotify. Dat kwam niet helemaal uit het niets: kort daarvoor verweet Swift in The Wall Street Journal streamingdiensten te hebben bijgedragen aan de wereldwijd drastisch gedaalde cd-verkoop. Volgens de zangeres deed de vergoeding van minder dan een cent per gedraaid liedje geen recht aan haar werk. „Ik heb het geprobeerd, maar het voelde niet goed.” Niet lang daarna herhaalde ze datzelfde trucje bij het net gelanceerde Apple Music, dat artiesten niet wilde betalen tijdens de proefperiode. Binnen een dag ging Apple door de knieën.

4. Investeer in je netwerk

Of in Swifts geval: de juiste vrienden. Neem Victoria’s Secret-model Karlie Kloss (ruim 890.000 Twittervolgers), met wie Swift begin dit jaar nog op de cover van Vogue stond. Maar ook schrijfster en actrice Lena Dunham (3,5 miljoen volgers), zanger Ed Sheeran (16,2 miljoen volgers) en Disney-ster Selena Gomez (36,5 miljoen volgers). Geen slechte reclame als zij bij het verschijnen van je album twitteren dat elk nummer „het beste nummer ever is”. Ook op Swifts wereldtournee gaf een groot aantal sterren acte de presence: Mick Jagger, Justin Timberlake, Mary J. Blige. Namen die weer in te zetten zijn bij, zeg, de promotie van Swifts concert op Apple Music.

5. Doe aan klantenbinding

Haar fans noemen het ‘Swiftmas’: zo vaak mogelijk probeert Swift een van haar 73,8 miljoen Facebookvrienden, 68,2 miljoen Twittervolgers en 60,5 miljoen Instagramvolgers te verrassen met iets persoonlijks: een reactie, een cadeautje, een bezoek. Waarom? Omdat ze, zo zegt ze zelf, ze alles uit haar succes wil halen wat erin zit. „Succes is toch vergankelijk, dus ik moet een zo goed mogelijk persoon zijn zolang mijn naam ertoe doet.”

Maar Taylor zou Taylor niet zijn als niet ook het gulle geven een zakelijk tintje had. Swiftmas probeert ze nu ook als handelsmerk te beschermen – volgens Amerikaanse media zou ze onder die naam een tournee willen beginnen.