Kaartjes tram en metro Rotterdam snel subsidievrij

Er zijn meer betalende passagiers, zegt de RET. Wel moet er nog geld bij het onderhoud.

Het aantal zwartrijders is in Rotterdam ook sterk teruggedrongen. Foto Robert Vos / ANP

De Rotterdamse trams en metro’s rijden vanaf 2017 zonder subsidie. Dat bevestigt vervoersbedrijf RET na berichtgeving van de NOS. Het zogenoemde spoorgebonden vervoer in de stad kreeg in 2010 ruim 40 miljoen exploitatiesubsidie van de overheid, maar dat kon de afgelopen jaren worden afgebouwd doordat er minder zwartrijders en meer betalende passagiers waren. Het openbaar vervoer in andere grote steden is niet kostendekkend.

Meer reizigers

Volgens de RET is het aantal zwartrijders sinds de invoering van de ov-chipkaart en de installatie van toegangspoortjes in 2009 teruggedrongen van 11 tot 12 procent naar minder dan 1 procent nu. Meer tram- en metropassagiers betaalden voor hun rit, waardoor de lijnen kostendekkend geworden zijn. Het aantal reizigers is sinds 2012 met 25 procent toegenomen. De metro´s van de RET vervoeren dagelijks 300.000 mensen en de trams 200.000.

Dat het aantal reizigers is toegenomen staat los van de afname in het aantal zwartrijders, zegt de RET. Door het eind van de recessie zou het winkelend publiek zijn gegroeid en gaan meer mensen met het openbaar vervoer naar hun werk. Bovendien wordt het volgens een woordvoerder gewaardeerd dat reizen comfortabeler is geworden:

“We zijn blijkbaar aantrekkelijker. De voertuigen worden mooier: we hebben stoffen stoeltjes in de metro, reizigersinformatie onderweg en wifi.”

Andere subsidies

Opdrachtgever van de RET is de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Naast de exploitatiesubsidie gaat er ook overheidsgeld naar investeringen en onderhoud van het vervoersnetwerk. Daar kunnen ook de Rotterdamse trams en metro’s nog niet zonder.

De RET verwacht niet zonder subsidie te kunnen voor de bussen en de pont. “De bus heeft in Rotterdam een ontsluitende functie - vooral vanuit de wijken naar de metro toe. Dat is echt de hoofdader van ons vervoer, anders dan in een stad als Utrecht waar de bus de hoofdader vormt.” De bussen zijn nu voor 54 procent kostendekkend, maar er moet nog altijd een kleine 25 miljoen euro aan exploitatiesubsidie bij. Ook dat bedrag daalt, naar ergens tussen 20 en 25 miljoen euro, verwacht de RET. De kosten voor de pont, waar ook geld bij moet, zijn niet duidelijk.