Bloggen is passé

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: stuur je eigen wekelijkse nieuwsbrief.

Bedrijf: Revue Oprichter: Martijn de Kuijper (31) Medewerkers: 5

Een tijd lang gold het als heel professioneel als je je eigen blog had. Sinds twee jaar is de newsletter weer hot: een wekelijkse mail sturen naar je netwerk. De Nederlandse start-up Revue wil het makkelijk maken je eigen nieuwsbrief te sturen.

Wat is het?

Een simpele en overzichtelijke manier om online artikelen te delen met je netwerk. Wie nu een interessant artikel op internet tegenkomt, deelt het waarschijnlijk via Facebook, Twitter of e-mail. Daar verzandt het al snel tussen je andere updates of in je overvolle timeline. Bij Revue ‘spaar’ je interessante artikelen op, en verstuur je die linkjes in een overzichtelijke nieuwsbrief naar je netwerk.

Hoe werkt het?

Inloggen met je sociale media-account. Dan kun je simpel artikelen toevoegen door ze van je account te kopiëren, of via internet toe te voegen. Je volgers krijgen een linkje naar het artikel, en je kunt naar hartelust informatie toevoegen.

Wie gaat dit gebruiken?

Iedereen die enthousiast is over een bepaald onderwerp en daar dingen over wil delen. Ze bestaan nu een jaar, en versturen 250.000 nieuwsbrieven per maand. Een paar gebruikers: Nalden, Alexander Klöpping en Ernst-Jan Pfauth.

Wat is het verdienmodel?

Tot 200 volgers kun je gratis nieuwsbrieven sturen. Boven de 200 volgers (tot 1.500 volgers) betaal je 5 dollar per maand, voor 3.000 volgers 8 dollar, dat bedrag loopt steeds verder op. Zodra je betalend lid bent kun je meer aanpassen, zoals de kleur of het Revue-logo weghalen.

Bestaat dit nog niet?

Je kunt natuurlijk zelf je eigen nieuwsbrief in elkaar knutselen. Ook Curated en Goodbits bieden dit aan, al richten zij zich meer op een zakelijke markt.