Succes Uber en Lyft velt concurrent Sidecar

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het was ook bijna een onmogelijke opgave, opboksen tegen Uber en Lyft. Taxi-en bezorgdienst Sidecar houdt er na vier jaar dan ook mee op, meldt The Verge. Het in San Francisco gevestigde bedrijf zet de activiteiten op oudjaarsdag stil om 20.00 uur Nederlandse tijd.

Twee jaar geleden maakt Forbes dit filmpje over Sidecar:

In een emotionele verklaring op Medium, licht Sidecar de beslissing toe. In de strijd om investeerders trok het bedrijf simpelweg aan het kortste eind.

Our vision is to reinvent transportation and we’ve achieved that with ridesharing and deliveries. It is, however, a bittersweet victory. Shutting down the Sidecar service is a disappointment for our team and our fans. The impact of our work, however, will be felt for generations to come. We changed transportation law, and created a new mode of transportation that has transformed cities and made life easier and better for millions of people. This is the end of the road for the Sidecar ride and delivery service, but it’s by no means the end of the journey for the company.

In 2011 startte Sidecar met het aanbieden van autoritjes door gebruikers, maar vorig jaar vernieuwde de app zich als bezorgdienst. Hoewel het bedrijf onder andere Google Ventures en Sir Richard Branson onder zijn investeerders tekde, kon het met 35 miljoen dollar aan investeringen niet tippen aan Lyft (1,26 miljard dollar) en Uber (6,61 miljard dollar).

Met het heengaan van Sidecar verdwijnt een van de pioniers van de mobiele deeleconomie, schrijft Harry Campbell op zijn site the Rideshare Guy.

“Sidecar came up with all the cool technology Uber and Lyft are testing years later: destination filters, custom pricing, the ability to favorite a driver, back-to-back rides, and the ability for a passenger to select the driver they wanted from within the app.”

DuPont schrapt duizenden banen in aanloop naar megafusie

Amerikaanse chemiereus DuPont schrapt 1700 banen in thuisstaat Delaware, meldt The New York Times. Daar komen nog duizenden in het buitenland bij in de aanloop naar de aangekondigde megafusie met Dow Chemical. De twee bedrijven moeten opgaan in één gigantisch bedrijf met drie takken - landbouw, materialen en grondstoffen, en specialistische chemicaliën - dat daarna in evenveel zelfstandige bedrijven zal worden gesplitst.


Op 11 december maakten de twee chemiebedrijven de fusie bekend. DuPont liet weten dat het 700 miljoen dollar zou bezuinigen, maar liet in het midden of daarbij banen zouden sneuvelen. Dinsdag was de kogel door de kerk. In een brief aan de werknemers in Delaware werden zij verwittigd van de ontslaggolf. DuPont vestigde zich 213 jaar geleden in de staat. Als deel van de herstructurering van het bedrijf zullen naar verwachting 10 procent van de ruim 54000 werknemers ontslagen worden.

UPS doet er een dagje langer over

Hoe los je als bezorger de drukte rond de kerstdagen op? Door een extra dag te plakken aan je bezorgingen, schrijft The Wall Street Journal.

Elk jaar weer proberen winkels en consumenten voor het vallen van kerstavond miljoenen cadeau’s te verschepen en bezorgd te krijgen. De hoeveelheid pakketjes wordt met de aanhoudende opmars van ecommerce alleen maar meer. En dat zorgt voor veel druk op de infrastructuur van bedrijven als UPS. Dus dit jaar besloot het om aan elk bezorgproduct een extra dag te plakken. De tweedaagse bezorging werd binnen drie dagen bezorgd, de drie-dagen-bezorging binnen vier. En volgens The Wall Street Journal werkte dit als een trein. Winkels stuurden hierdoor pakketjes een dag eerder op. En zo verschoof de drukste dag in het jaar voor UPS (met 36 miljoen pakketten), doorgaans op 22 december, naar 21 december.

Volgens UPS was de extra dag niet per se nodig voor de daadwerkelijke bezorging, maar gaf het hun chauffeurs meer flexibiliteit. Retail consultancy Kurt Salmon berekende echter dat de strategie van UPS ervoor zorgde dat 94 procent van de bezorgingen dit jaar op tijd aankwamen, in vergelijking met 87 procent vorig jaar.