brieven

illustratie angel boligan

Alleen in de stad

Interessant, het nieuwe leven van ‘docteur’ Kriek in de Dordogne. (24/12). Maar hoe kan het dat Franse artsen weigeren hun werk te doen op het platteland?

Politieagenten en onderwijzers worden verplicht na hun opleiding een aantal jaren in de campagne te dienen. (Bienvenu chez les cht’is, Etre et avoir).

Duur opgeleide artsen verdommen het om buiten Parijs en de grote steden aan de slag te gaan. De arme dorpsburgemeesters nemen een buitenlandse chasseur de tête in de arm.

Een hoogontwikkeld land moet er toch voor kunnen zorgen dat het niet nodig is dat dokters met een vertaalapparaat zitten te diagnosticeren. Komt dat de kwaliteit van de zorg ten goede?

Het illustreert het failliet van het Franse plattelandsbeleid. Ongelukken als met de Nederlandse tandarts in de Morvan kunnen ook nog steeds voorkomen. Voor Parijzenaars is Frankrijk niet groter dan Île de France….

Vrijheid van personenverkeer in de EU is een groot goed, maar is geen panacee voor goede zorg.

Luchtkwaliteit

We zijn er nog niet

De nrc.next-factchecker concludeerde 23 december dat de uitspraak klopt van VVD-Kamerlid Visser dat Nederland ‘op 12 kilometer weg na voldoet aan de uitstootnormen’.

En inderdaad, het RIVM schrijft: „voor 2015 worden nog 125 (12,5 km) overschrijdingen van de stikstofdioxidenorm berekend”.

Echter, in datzelfde rapport staat: „Het huidige statistisch verwachte aantal stikstofdioxide-overschrijdingen voor 2015 bedraagt circa 1.900”.

Dat zijn ruim vijftien keer zoveel overschrijdingen. Het verschil komt door de rekenmethode.

Bij de ene berekening (1.900) houdt het RIVM rekening met aanwezige onzekerheid; bij de andere (125) niet. De schatting van 1.900 zit daarmee wetenschappelijk gezien dichter bij de waarheid, zo schrijft het RIVM tussen de regels door.

Conclusies? Nee, Nederland haalt de luchtvervuilingsnormen in 2015 bij lange na niet. Op zo’n 1.900 plekken overschrijden we de stikstofdioxidenorm, die bovendien veel te hoog is om de gezondheid te beschermen.

En nee, snelheden kunnen dus niet omhoog en milieuzones afgeschaft ‘omdat we bijna overal de norm halen’.

En ook: ja, dat zou het RIVM duidelijker moeten communiceren. Want waarom worden er meerdere getallen gepubliceerd, waarvan de laagste publiekelijk wordt gecommuniceerd, maar de hoogste het waarschijnlijkst is?

Anne Knol, campagneleider verkeer Milieudefensie