Wij willen sequels

Zowel bij films als games brengen vervolgen meer op dan originele ideeën.

Het jaar 2015 was een buitengewoon succesvol filmjaar. Niet eerder in de geschiedenis brachten zo veel films in een jaar een miljard euro of meer op. En zo verslaat Hollywood voor het eerst in jaren de game-industrie weer eens overtuigend als meest populaire vorm van entertainment. En dat is vooral te danken aan: supersuccesvolle sequels. Jurassic World staat bovenaan, gevolgd door Furious 7, Avengers: Age of Ultron en Minions. En na afgelopen weekend hoort ook Star Wars: The Force Awakens bij de miljardairsclub. Niet eerder bracht een film zo snel een miljard euro op en het is een kwestie van dagen voordat Star Wars nog verder zal stijgen. Slechts twee films in de top-10 zijn geen sequel: Disney-film Inside Out en padvinder-op-Mars-film The Martian.

Een uitzonderlijk jaar? Nee hoor, in de afgelopen tien jaar werden maar twee ‘originele’ films het best bezocht: Avatar in 2009 en Frozen in 2013 (natuurlijk zijn van die films sequels in de maak). Bioscopen zijn de afgelopen jaren het domein van tovenaarsleerlingen, piraten met make-up, autorobots, verliefde vampiers en heel veel superhelden. Wordt Hollywood steeds ongeïnspireerder? Welnee, Hollywood is al decennia ongeïnspireerd, en we smullen ervan. In de jaren negentig renden we naar de bioscoop voor Terminator 2, Die Hard: with a Vengeance, Home Alone 2 en Lethal Weapon 3. In de jaren zeventig: Rocky II, Jaws 2 en The Godfather Part II. Al in 1912 kreeg de stomme-filmkomedie The Keystone Cops, een vroege voorloper van Police Academy, negen vervolgen in amper twee jaar tijd.

Films winnen het dit jaar van games, terwijl ook de game-industrie houdt van sequels. Bestond de lijst van best verkochte games in 2005 uit maar drie vervolgen of remakes (Mario Kart DS, Super Mario DS en Grand Theft Auto: Liberty City Stories), dit jaar is maar één game geen vervolg in de toptien: partygame Splatoon.

De afgelopen jaren kon de top van de best verkochte games zich qua opbrengst aardig meten met de succesvolste films. Het vijfde deel van Grand Theft Auto uit 2013 (ook dit jaar in de top 10) was de absolute uitschieter. Met een geschatte opbrengst van 1,8 miljard euro bracht de game van Rockstar dat jaar veel meer op dan de succesvolste film Frozen (1,1 miljard euro). De elk jaar nieuwe delen van schietgame Call of Duty en voetbalgame FIFA kunnen zich goed meten met de best bezochte films. Maar in dit voor de bioscopen uitzonderlijke kaskrakerjaar steken de meest succesvolle films ver uit boven de succesvolste games.

Dus reken er maar op dat we in 2016 Batman v Superman en Finding Dory gaan kijken en dat we Uncharted 4, Far Cry Primal en een nieuwe Call of Duty spelen.