Vrouwen betalen vaak meer voor hetzelfde product

Foto: iStock

Dezelfde producten, andere prijzen. In New York is de ‘vrouwenversie’ van een product gemiddeld 7 procent duurder dan de ‘mannenversie’, blijkt uit een grootschalig onderzoek in opdracht van het stadsbestuur. Ook in Nederland betalen mannen en vrouwen verschillende prijzen voor hetzelfde product. Een steekproef van NRC Q wijst uit dat Nederlandse mannen vaak, maar niet altijd goedkoper uit zijn.

Vrouwen betalen meer

Het Amerikaanse onderzoek onthult prijsverschillen in producten waarvan de marketing op mannen of vrouwen is gericht, maar die verder identiek zijn. In 42 procent van de gevallen betalen vrouwen meer. En het gaat niet alleen om scheermesjes, shampoo of parfum. In bijna elk van de 35 onderzochte productcategorieën zijn vrouwen duurder uit dan mannen. Gedurende hun hele leven - van babykleren tot thuiszorgproducten - spenderen vrouwen volgens het onderzoek duizenden dollars meer dan mannen aan dezelfde producten. Mannen betalen slechts in 18 procent van de gevallen meer dan vrouwen.

Een paar voorbeelden. Babykleding voor meisjes is in New York duurder dan voor jongetjes (een t-shirt voor meisjes kan al gauw 13 procent duurder zijn) en ook meisjesspeelgoed dat behalve de kleur identiek is aan jongetjesspeelgoed is gemiddeld 11 procent duurder. Volwassen vrouwen zijn ook duurder uit: t-shirts voor vrouwen kosten in New York gemiddeld 15 procent meer dan t-shirts voor mannen. En voor vrouwen-shampoo en conditioner betaal je maar liefst 48 procent meer dan voor de mannenversie.

shampoo2

Prijsverschillen in Nederland

Geldt de zogenoemde pink tax ook in Nederland? NRC Q zocht mannen- en vrouwenvarianten van identieke consumentenproducten. Vooral in de verzorgingsindustrie blijken de prijsverschillen groot.

Maar waarom bestaan die prijsverschillen? Volgens Het Kruidvat kunnen producten die op het oog hetzelfde zijn toch van elkaar verschillen. “Vrouwenproducten kunnen andere ingrediënten bevatten en daarom duurder zijn”, aldus een woordvoerder. Bij crèmes komt dat doordat een mannenhuid anders is dan een vrouwenhuid, bij andere producten vooral omdat mannen een andere geur lekker vinden. Een tweede oorzaak ligt bij de prijzen van concurrenten, zegt de woordvoerder. “Vrouwenproducten zijn overal duurder, wij volgen die trend.” Oftewel: vrouwen zijn bereid meer te betalen voor hetzelfde product.

Mineke Bosch is hoogleraar Moderne Geschiedenis met een specialisatie in Gender Studies. Zij is niet verbaasd over de uitkomst van het Amerikaanse onderzoek:

“In onze samenleving zijn veel verschillen tussen mannen en vrouwen. Die prijsverschillen slaan helemaal nergens op, maar kennelijk werken ze. Vrouwen blijven de vrouwenvariant kopen, ook al is deze duurder.”

Bosch zegt dat de prijsverschillen mogelijk worden veroorzaakt doordat de mannenvariant wordt gezien als standaard, en de vrouwenvariant eerder als uitzondering. Gloria Wekker, emeritus hoogleraar Gender en Etniciteit, wijst ook op die mogelijkheid. “Die prijsverschillen zeggen natuurlijk iets over wat de standaard is en wat afwijkend. Neanderthal thought!”