Second Life krijgt een tweede leven

Beeld: Linden Lab

Het leek allemaal zo mooi: gebruikers zouden er een tweede leven starten, bedrijven zouden er bakken met geld verdienen, en ja, zelfs media zouden er verslag doen van een parallelle wereld. Het nieuwe internet was geboren. Maar het grote publiek bleef weg en binnen een paar jaar was iedereen de virtuele wereld van Second Life weer vergeten. Sindsdien is Second Life vooral een inspiratiebron voor thrillers, films en theater. Toch?

Je zou het misschien niet denken, maar het door game-ontwikkelaar Linden Lab in 2003 uitgebrachte Second Life is still going strong. Met bijna een miljoen actieve gebruikers per maand en een virtuele economie waar volgens website Business Insider jaarlijks toch nog zo’n 500 miljoen dollar (455 miljoen euro) in omgaat, is de virtuele wereld tot op de dag van vandaag winstgevend. Sterker, Linden Lab gelooft nog dusdanig in de formule dat het investeert in een Second Life voor virtual reality (VR).

Project Sansar

Het VR-project van Linden Lab heet Sansar en moet in 2016 op de reguliere markt verschijnen. De virtuele wereld van Sansar zal precies hetzelfde functioneren als Second Life, met dat verschil dat Sansar naast PC en mobiele telefoon ook beschikbaar is voor een VR-bril. Gebruikers kunnen in Sansar dus écht door hun eigen virtuele wereld lopen.

Voor wie het vergeten was: Second Life is een virtuele wereld, die gebruikers zelf - met hun persoonlijke avatar - vormgeven. Dat kan op het niveau van het bekende spel The Sims - door het bouwen en inrichten van huizen, maar ook door het ontwerpen, verkopen en kopen van spullen. De verdiende virtuele dollars kunnen ingewisseld worden voor ‘echte’ dollars op de website van Second Life. Second Life zou een bloeiende virtuele economie worden, waar verschillende bestaande bedrijven - denk: Philips, Adidas en ABN Amro - zich dan ook snel vestigden.

Het WordPress onder de VR

De plannen voor Sansar klinken wederom groots, bijna net zo groots als de bombarie waarmee Second Life twaalf jaar geleden aangekondigd werd. “Wat WordPress voor het internet heeft betekend, willen wij voor virtual reality betekenen”, aldus Linden Lab. Het Amerikaanse game-bedrijf wil het voor het grote publiek mogelijk maken een eigen virtual reality-wereld te bouwen, daar waar VR nu vooral in het teken staat van het bekijken van films en spelen van games.

Waarom Linden Lab Second Life niet gewoon beschikbaar maakt voor VR? De virtuele wereld van Second Life is misschien wel 3D, maar niet zo hightech dat het een mooie en vooral gemakkelijke ervaring met een VR-bril zal opleveren. En daarom bouwt Linden Lab nu aan een volledig nieuwe wereld, die meer nadruk legt op het 360 graden-zicht.

Een eerste screenshot van Sansar. Bron: Linden Lab

Een eerste screenshot van Sansar. Bron: Linden Lab

Een second life voor Second Life

Dat beweert het Amerikaanse game-bedrijf althans. Want Second Life mag dan nog steeds winstgevend zijn, een echt succes is het nooit geworden. De drempel om actief te worden in Second Life bleek voor veel mensen te hoog: de wereld was te ontoegankelijk en bovendien te moeilijk. Tijd spenderen in Second Life bleek iets voor mensen die daadwerkelijk veel tijd te spenderen hadden. Een nieuwe start en een nieuwe naam komen Linden Lab daarom vooral goed uit. Maar dan is het nog de vraag of het bedrijf dit keer wél met een toegankelijke en gebruiksvriendelijke wereld komt.