Horeca breidt thuisbezorgen uit

Scholieren die op de fiets het betere eten aan huis bezorgen: in Amsterdam is het een groeimarkt.

Deliveroo-bezorger in Berlijn. Sinds een paar maanden is het van oorsprong Britse bedrijf in Amsterdam (en Haarlem) actief. Foto GREGOR FISCHER / DPA

De tijd dat je alleen kon kiezen uit pizza of de Thai van Thuisbezorgd.nl en Just Eat is voorbij. Althans voor de inwoners van de grote steden in de Randstad. In Amsterdam is de keus het grootst. In de hoofdstad is de laatste maanden een strijd losgebarsten tussen maaltijdbezorgers van de nieuwe generatie: Deliveroo, Foodora en Tante Bep. Zij bezorgen maaltijden van de betere restaurants aan huis.

De bezorgdiensten mikken op consumenten met te weinig tijd of zin om zelf te koken en met genoeg geld om restaurantprijzen plus bezorgkosten af te rekenen. Het aanbod varieert van luxe tot eenvoudig. „Je kan via ons oesters en champagne bestellen”, zegt Philip Padberg van Deliveroo Nederland, dat sinds een paar maanden actief is in Amsterdam en Haarlem. „Maar we brengen ook een lekkere burger met friet.”

Dat ‘lekker’ komt veel terug in de marketing van de bedrijven: goed, lekker eten mag wat kosten. Die boodschap slaat aan. „Het ging heel hard dit jaar”, zegt Vincent Hosman van Foodora, een Duits bedrijf dat in maart dit jaar ook in Amsterdam van start ging. „Van enkele tientallen bestellingen in het begin zitten we nu op 250-350 per dag.”

Het Britse Deliveroo en het Duitse Foodora zijn in een paar jaar tijd in tientallen landen actief geworden. Index Ventures, een van Europa’s grootste investeringsmaatschappijen, stak miljoenen in Deliveroo. Foodora opereert onder de paraplu van Rocket Internet, het moederbedrijf van onlinemodewinkel Zalando en maaltijdboxbezorger HelloFresh.

De concurrenten verschillen weinig van elkaar. Klanten bestellen via website of app bij een restaurant in de buurt en betalen rond 2,50 euro voor de bezorging. Het bezorgplatform ontvangt per bestelling een commissie van de restaurants.

‘David versus Goliath’

Het hele systeem is geautomatiseerd: van de bestelling die restaurants via een tablet in de keuken binnenkrijgen tot de app die de (fiets)koerier de snelste route naar de klant toont en de klant permanent op de hoogte houdt van de locatie van de bezorger.

Foodora en Deliveroo hebben beide plannen om volgend jaar uit te breiden naar andere Nederlandse steden, maar ze laten daar verder nog weinig over los.

De buitenlandse diensten betreden een markt waar al kleine bedrijfjes actief zijn, zoals Tante Bep. De website van Tante Bep is wat primitiever, de operatie iets kleinschaliger en de dienst is behalve in Amsterdam ook beschikbaar in Den Haag. Door de komst van de grote Duitse en Britse spelers is het nu „David versus Goliath”, zegt oprichter Vincenzo Kramer.

Kramer verwerkt tussen de 120 en 150 bestellingen per dag en zegt nog weinig van de concurrentie te merken. „Ze hebben een onuitputtelijk marketingbudget, maar onze bestellingen blijven stijgen.”

Het grote verschil met diensten als Thuisbezorgd.nl of Just Eat is dat de restaurantbezorgers het hele bestel- en bezorgtraject voor hun rekening nemen. „Wij helpen restaurants die niet zelf willen bezorgen, maar wel de keukencapaciteit hebben om dagelijks een aantal extra borden aan een koerier mee te geven”, vertelt Padberg van Deliveroo Nederland. Restaurants kunnen zo aardig bijverdienen. „De een krijgt twee bestellingen per dag en vindt dat prima, de ander draait elke avond 30 procent meer omzet dankzij onze dienst.”

Geen vetpot

Het is geen vetpot voor de bezorgers, veelal scholieren en studenten die hun eigen fiets en smartphone voor het werk dienen te gebruiken. „We bieden iets meer dan het minimumloon, een prestatie- en weekendbonus en er wordt gul getipt”, aldus Padberg. „Het is een goed alternatief voor vakken vullen of de horeca.”

In het Verenigd Koninkrijk kreeg Deliveroo kritiek vanwege de lage lonen en het uitdelen van onzekere flexcontracten. Het bedrijf zou volgens een commentator sociale ongelijkheid en uitbuiting „op het menu zetten”.

Werknemers in Nederland zijn beter beschermd, stelt Philip Padberg. „Ik ben verplicht mijn koeriers minstens drie uur per dag aan het werk zetten. Voor een 25-plusser snap ik dat, maar ik heb genoeg 16-jarigen in dienst die het geweldig zouden vinden om een appje te krijgen met de vraag: wil je vandaag een uurtje werken? Maar helaas kan dat niet in Nederland.”