Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Plofkippen nu echt uit schappen grootste supermarkten

Vanaf 2016 zijn plofkippen definitief verdwenen bij Albert Heijn, Lidl en Jumbo. De actiegroep Wakker Dier die daar al jaren voor strijdt, spreekt in het AD van een doorbraak. De drie supermarkten verkopen samen ongeveer de helft van alle kip die in Nederland wordt gegeten.

De supermarkten stappen over op kippen die iets meer tijd en ruimte krijgen om te groeien. Nog niet het ideaalbeeld van Wakker Dier, maar volgens Hanneke van Ormondt van de stichting krijgen zo’n 85 miljoen kippen per jaar hiermee wel een beter leven:

De impact is dus groot. Het is nog niet het welzijnsniveau dat wij willen, maar wel een doorbraak om bij stil te staan

Nu de supermarkten deze stap hebben gezet, verlegt Wakker Dier de aandacht naar restaurants en kantines. Daar staat nog vaak plofkip op het menu.

De vijf belangrijkste veranderingen na tien jaar marktwerking in de zorg

Tien jaar na de introductie van de marktwerking in de zorg wil 58 procent van de verzekerden terug naar het oude vertrouwde ziekenfonds. De Volkskrant zet de vijf belangrijkste veranderingen in de zorg op een rij.

1. De kosten stijgen onveranderd door
De zorgkosten stijgen net zo hard als voor 2006 en mogelijk sneller dan in andere landen. De kostenstijgingen lijken los te staan van het financieringsstelsel.

2. Artsen en vooral apothekers leveren in
Apothekers zijn in een aantal jaar tijd een kwart van hun omzet kwijt geraakt. Specialisten en huisartsen hebben hun topposities op internationale ranglijstjes ook moeten inleveren.

3. Eigen risico treft arm, maar daar staat wel iets tegenover
Dankzij de zorgtoeslag betalen de laagste inkomens erg weinig voor hun verzekering en wordt het verplicht geworden eigen risico gecompenseerd.

4. Wachttijden weg, nergens zo snel geholpen
Daar waar tien jaar geleden nog volop werd geklaagd over wachtlijsten zijn ze nu zo goed als verdwenen. En volgens de OESO is ook de toegang tot de zorg nergens zo goed als in Nederland.

5. Polderoverleg is net zo goed marktje spelen
Er zijn aanwijzingen dat de markt zijn werk doet, zoals scherper inkopende verzekeraars. Maar het na traditioneel polderen tot stand gekomen zorgakkoord in 2013 was misschien wel net zo effectief.

Burenruzie in spuitbussenland

De Nederlandse ondernemer Quint Kelders die veel succes heeft met een nieuwe milieuvriendelijke technologie voor spuitbussen wil af van zijn Belgische partner. Kelders wil met zijn Airopack Technology Group het Belgische Resilux voor een relatief klein bedrag uitkopen, meldt het Financieele Dagblad.

De Nederlands-Belgische joint-venture sloot begin dit jaar een grote deal met Gilette dat zijn miljoenen spuitbussen gaat voorzien van Airopack-dispensers. Die werken niet op drijfgas, maar op lucht en zijn daardoor veel beter voor het milieu. Kelders wil nu de productiecapaciteit flink verhogen zonder zijn Belgische partners.

Maar Resilux-topman Dirk De Cuyper zegt in de Belgische krant De Tijd dat hij daar niks van wil weten:

“We verkopen niet. Ze hebben al tien keer gevraagd om ons belang over te nemen, maar wij kunnen leven met een fiftyfiftyverdeling.”

Het Belgische aandeel is volgens analisten zo’n 170 miljoen euro waard, maar Kelders wil daar maar een fractie van betalen. Toch zegt zijn woordvoerder dat hij verwacht ‘binnen redelijke termijn’ tot overeenstemming te komen.