2015, jaar van innovatie en verandering

Een nieuwe website, een vernieuwde nrc.next. Bij NRC stond 2015 vooral in het teken van redactionele veranderingen. Want onze journalistiek moet reizen.

illustratie Anna Klevan

Voor de redactie van NRC was 2015 een jaar van innovatie en verandering: in het najaar lanceerden we een nieuwe nrc.next en een nieuwe website.

Om met deze laatste te beginnen: de vorige versie van nrc.nl werd gelanceerd in 2010. Dat is in digitale termen bijna de prehistorie. De site was daarom niet ‘gewoon’ toe aan een onderhoudsbeurt, NRC was toe aan een nieuwe site. Onze ambities waren daarbij zonder meer hoog: de beste journalistieke site van Nederland maken, waarop we naast het belangrijkste nieuws al onze NRC-journalistiek helder, toegankelijk en overzichtelijk zouden kunnen presenteren.

Een site die voor elke lezer, maar in eerste instantie voor de NRC-abonnee, een betrouwbare gids zou zijn in de jungle van het nieuws. Met diepgravende analyses en scherpe commentaren van NRC-journalisten, met tegendraadse columns, met opmerkelijke opiniestukken en met uitstekende foto’s. Een site die inzicht en overzicht biedt, die diep graaft en breed kijkt. Een site ook met intelligente verstrooiing. En vooral: een site die de lezer helpt zijn mening te vormen over de onderwerpen die ertoe doen.

We lanceerden de site midden oktober. En wij kunnen zeggen dat we er hier op de redactie bijzonder blij mee zijn. Nooit beschikten we over zo’n krachtig platform om onze journalistiek wereldwijd te verspreiden en zo veel lezers te bereiken. ‘Onze journalistiek moet reizen’, roepen we soms. De site is daarvoor het vervoermiddel bij uitstek. Maar de nieuwe site, of je die nu op de computer, een tablet of je telefoon raadpleegt, is veel meer geworden dan zomaar een nieuw verspreidingskanaal. De site laat ons toe om onze journalistiek, waar nuttig, prettig of nodig, te verrijken met video’s, geluidsfragmenten, interactieve infographics, originele documenten, animaties en archiefstukken. Zo kregen we de mogelijkheid om verhalen op een andere manier te vertellen. En kunnen we, nog veel meer dan tot nu toe het geval was, onze journalistiek op andere momenten publiceren.

Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Daarom is toegang tot de site betaald. Abonnees van nrc.next en NRC Handelsblad hebben vanzelfsprekend gratis toegang. Niet-abonnees vonden intussen hun weg naar NRC via een ‘zuiver’ digitaal abonnement. Sommigen van hen combineren dat met een van de kranten. Tienduizenden lezers die geen abonnee zijn, krijgen maandelijks enkele stukken naar keuze ‘van het huis’. Hen nodigen we geregeld uit om abonnee te worden.

De eerste resultaten van de site zijn bemoedigend. Niet alleen steeg het aantal unieke bezoekers, de gemiddelde leesduur steeg met 30 procent.

De nieuwe nrc.next

Zoals gezegd lanceerden we niet enkel een nieuwe site. Op 8 oktober verscheen voor het eerst de nieuwe versie van onze ochtendkrant nrc.next. Veel lezers hadden te kennen gegeven dat ze de innovatie, helderheid en creativiteit van nrc.next heel erg konden waarderen, maar dat de dunne krant net te weinig aan de nieuwsbehoefte beantwoordde. Daarom besloten we nrc.next uit te bouwen tot een complete ochtendkrant, dagelijks in twee katernen.

Het eerste katern gidst de lezer in wat er echt speelt in Nederland en de wereld, met achtergronden die verrassen, aan het denken zetten en uitnodigen om een eigen mening te vormen. Het tweede katern is een persoonlijk katern dat wil inspireren en betekenis wil geven aan het leven. In het eerste katern vindt de lezer veel politiek, binnenland, buitenland, economie, wetenschap, sport en opinie. In het tweede cultuur, gezondheid, eten, techniek. Een ochtendkrant dus die wil informeren en inspireren, en waarvan het aantal abonnees, zo konden we net voor Kerst melden, weer stijgt.

Prettig is dat we merkten dat de inzichten en inspiratie uit de nieuwe next en de nieuwe site ook hun weg vonden in het Handelsblad. Het ‘samenspel’ op de drie podia waarop we onze journalistiek bedrijven, dwingt ons tot scherpe journalistieke keuzes, vergroot de creativiteit en dwingt ons om de lat nog hoger te leggen.

En een nieuwe organisatie

Overigens hopen we dat jij, beste lezer, er niks van heeft gemerkt, maar het voorbije jaar is de redactie van NRC meer dan gewoonlijk met zichzelf bezig geweest. Want een nieuwe site en een vernieuwde krant, betekende ook een nieuwe organisatie. Vroeger werden nrc.next, NRC Handelsblad, nrc.nl, NRC Q en NRC De Week gemaakt door deelredacties die eigenlijk van elkaar gescheiden waren. Nu zijn we met zijn allen verantwoordelijk voor deze vijf podia.

Het betekent bijvoorbeeld dat de redactie buitenland verantwoordelijk is voor alle buitenlandberichtgeving op papier en digitaal. Dat vergt een grote soepelheid van veel redacteuren en discipline bij de organisatie. Welke stukken moeten meteen online? Met welke analyse kunnen we wachten tot morgenmiddag? Of moet die toch al mee in de ochtendkrant? Het werd de voorbije maanden een boeiende zoektocht naar de juiste invulling van kranten en sites. Zo’n zoektocht gaat op de redactie altijd gepaard met prettige discussies en heerlijke debatten. Waarbij steeds dezelfde vragen centraal staan: wordt onze journalistiek er beter van? Bedienen we de lezer beter? Spelen we op een betere manier onze maatschappelijke rol?

Met die discussie en debatten doen we niks anders dan wat onze beginselen, die in 1970 werden opgetekend door onze journalistieke voorgangers, voorschrijven. Daar hebben we het over een ‘niet aflatende waakzaamheid, voortdurend onderzoek. Ook waakzaamheid jegens onszelf.’ Als hoofdredactie zijn we trots op een redactie die zo doordesemd is van de maatschappelijke rol die we spelen en die rol zo serieus neemt.