‘GM moet ook airbags installeren voor Mexicanen’

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In rijke ontwikkelde landen zitten vaak de nieuwste veiligheidssnufjes in de auto’s van General Motors, maar in opkomende landen ontbreken regelmatig basisveiligheidsvoorzieningen zoals airbags. Volgens The Wall Street Journal roepen vier Amerikaanse consumentenorganisaties GM nu op om airbags in elk geval ook standaard te gaan installeren in buurland Mexico:

“Auto safety cannot only be for citizens living in wealthy countries. Yet GM’s practice of providing some consumers with the best safety technologies, while not even providing air bags to others, strikes us as a morally indefensible decision.”

De bestverkochte auto in Mexico is de door General Motors geproduceerde Chevrolet Aveo en daarbij wordt een airbag alleen als extra aangeboden. Die is er net als in veel andere opkomende landen dan ook niet verplicht en veel kopers kiezen voor een model zonder.

Een woordvoerder van General Motors laat weten dat de meeste autoproducenten een aantal modellen aanbieden zonder airbag in Mexico en de rest van Latijns-Amerika, maar dat het bedrijf overweegt om airbags toch tot standaard voorziening te maken.

Goede doelen zetten steeds vaker YouTube-sterren in

Een kaart op de deurmat, een TV-spotje of een indringend mailtje werken nauwelijks meer. Net als grote merken gebruiken goededoelenorganisaties steeds vaker YouTube-sterren en andere grootheden op de sociale media om nieuwe donateurs en vrijwilligers te vinden, schrijft The Financial Times.

‘Influencers’ op de sociale media kunnen hun invloed en tijd gratis aanbieden en non-profitorganisaties kunnen met hun hulp mensen bereiken die geen televisie kijken of reclame-mail lezen. Topman Pete Borum van reclameplatform Reelio lanceert Reelio Cares waar goede doelen kunnen worden gekoppeld aan sociale media-sterren.

Volgens Reelio worden filmpjes met een boodschap van goede doelen gemiddeld 2,5 keer vaker bekeken dan gewone filmpjes die ‘influencers’ posten.

YouTube-ster Steve Ramsey heeft 500.000 volgers en hij gebruikt zijn bekendheid al om arme kinderen te helpen aan speelgoed.

Ramsey denkt dat collega-sterren op YouTube en andere sociale media zijn voorbeeld steeds vaker zullen volgen:

“Many have huge audiences that they weren’t really expecting. They start to think: ‘Do I want to just keep making videos or do I want to do something with those videos, with this audience and really use it for good?”

Hoverboards verpesten menig kerstweekend

#Hoverboardfail is in no-time een populaire hashtag geworden op Instagram. Het door de film Back to the Future bekend geworden hoverboard was één van de grootste hits onder de kerstboom en zorgde voor heel wat ongelukken dit weekend, meldt The Washington Post. Thanks for ruining christmas kopt de krant dan ook.

Zo postte de Republikeinse politicus Carlos Curbelo een foto op Twitter met zijn arm in het gips nadat hem duidelijk was geworden dat hij geen Marty McFly is:

Eerste Hulp-arts Christina Johns adviseert ouders dan ook om bij het hoverboard ook bescherming cadeau te geven:

“I would suggest to anybody considering buying them to also get elbow, knee and wrist pads, all the protective equipment we used to haul out for rollerblading and skateboarding.”

De laatste weken circuleerden op internet ook al de nodige filmpjes over hoverboards die zomaar in de brand vliegen:

Amazon en andere aanbieders zijn al gestopt met het verkopen van een aantal gevaarlijke modellen.