Univision dichterbij een beursgang dankzij Donald Trump

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Univision, de Spaanstalige Amerikaanse zender die op voet van oorlog staat met Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump, is weer een stap dichter bij een beursgang. Volgens The Hollywood Reporter schatten investeerders het bedrijf op een waarde van minstens 20 miljard dollar.

Univision-verslaggever Jorge Ramos en de vastgoedmagnaat krijgen mot tijdens een persconferentie:


De beursgang van Univision wed eerder dit jaar even uitgesteld vanwege de slechte marktomstandigheden voor aandelen van amusementsbedrijven. Maar gisteren diende de meest bekeken Spaanstalige Amerikaanse zender plotseling een prospectus in bij de New York Stock Exchange. Univision werd in 2007 gekocht voor 12 miljard dollar door een conglomeraat van investeerders. Vorig jaar bedroegen de inkomsten 2,9 miljard, een groei van 12 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Maar in de eerste drie kwartalen van 2015 maakte Univision bijna 17 miljoen dollar verlies met inkomsten van 2,12 miljard dollar.

Volgens ingewijden zet Univision door met de beursgang omdat het momenteel in een rechtszaak verwikkeld is met Donald Trump. De zender verbrak de samenwerking met de Republikein rond de jaarlijkse Miss Universe-verkiezing na racistische uitspraken waarin hij Mexicaanse immigranten ‘verkrachters’ noemde. Trump eist 500 miljoen dollar van Univision. Een beursgang kan volgens The Hollywood Reporter broodnodig kapitaal opleveren om de strijd met Trump te overleven.

Mannen willen bier… en aandacht

Hoezo houden mannen niet van winkelen? Volgens The Wall Street Journal worden zij heel gemakkelijk gelokt naar winkels als er een duidelijke sociale component is: borrels met live-muziek, bbq en ambachtslieden die ter plekke hun waren tonen of zelfs op maat maken.

Dat consumenten - en dan vooral mannen - graag afkomen op pop-up winkels lijkt haaks te staan op de ontwikkeling dat retail zich steeds meer afspeelt in het digitale domein. Maar dat is het niet. Consumenten houden van hoogst gepersonaliseerde aandacht in winkels. Of ze nu online of fysiek zijn, legde de Britse oprichter en creatief directeur van reclamebureau Campaign Design Philip Handford eerder dit jaar uit aan RetailTrends. Hij ontwierp onder andere pop-ups voor het chique Britse warenhuis Selfridges (het zogeheten Fragrance Lab waar mensen door verschillende kamers te doorlopen gepersonaliseerde parfum konden laten maken) en een gigantische schoenendoos voor Adidas in het hartje van het Londense Brick Lane. Handford:

“Consumenten genieten van de aandacht als ze wordt verteld wie ze zijn en wat voor producten bij ze passen. Ze hebben plezier aan de andere kijk op zichzelf. Het is net als een horoscoop lezen; het wekt nieuwsgierigheid op.”

Amerikaanse bedrijven zoals Bonobos, Trunk Club, Warby Parker en Everlane vormen met de inzet op een gepersonaliseerde en sociale winkelervaring een aangename plek voor mannen om hun brillen, designerbroeken of overhemden te kopen. Brian Trunzo, de oprichter van het New Yorkse Carson Street Clothiers, benadrukt tegenover The Wall Street Journal dat dit soort pop-up evenementen zeker geen reactie is tegen de toenemende neiging van consumenten om online te shoppen (in plaats van in de winkelstraat). Trunzo:

“I think there’s some synergy there. If you take a brand with a large online presence, you can create something to complement the experience that customers are having online.”

De verschillen tussen digitaal en fysiek winkelen verdwijnen langzaam. Zo is dit holiday season in Amerika de nieuwe dienst ‘click-and-collect’ erg in zwang bij winkelketens en consumenten. Hiermee bestellen klanten producten online - via hun laptop of mobiel apparaat - en halen het op in de winkel. Zo wordt het gemak van online bestellen en de winkelervaring gecombineerd (al hebben retailers het nog niet helemaal onder de knie). Als winkelketens daarbij een varken op het spit gooien in combinatie met bier en livemuziek dan zijn volgens The Wall Street Journal de mannen straks niet meer weg te slaan uit hun filialen.

Het mysterie van de krant in Las Vegas

Het mysterie rond de overname van de Las Vegas Review-Journal lijkt nog altijd niet helemaal opgelost, schrijft Vanity Fair. Het is nu wel duidelijk dat casinomiljardair Sheldon Adelson, en financier van Republikeinse kandidaten, de krant gekocht heeft. Volgens correspondent Guus Valk omdat hij met de Las Vegas Review-Journal “grote invloed” kan “uitoefenen op de Republikeinse voorverkiezingen én de landelijke verkiezingen van november 2016″.

Maar hoe zit het met de hoofdredacteur die is opgestapt, vraagt het tijdschrift zich af. Mike Hengel kondigde dinsdag aan dat hij zich had laten uitkopen bij de krant. Op 11 december werd bekend dat de Las Vegas Review-Journal verkocht was, maar pas op 22 december onthulden de eigen verslaggevers na onderzoek dat Adelson de krant gekocht had. Het lijkt erop dat de miljardair de krant na de aankoop inzette om een rechter, die een zaak overziet waar hij bij betrokken is, nauwkeurig in de gaten te houden.

Hoofdredacteur Mike Hengel zegt dat hij pas na de onthulling van de nieuwe eigenaar zich liet uitkopen bij de krant. Het kamp van Adelson beweert echter dat de journalist al op 11 december benaderd was om dat te doen. Vanity Fair begrijpt niet waarom hier geen overeenstemming over is, en stelt: waar rook is, is vuur. Zeker omdat er zoveel rooksignalen lijken te zijn. De LA Times denkt meer te weten over het mysterie rond de Las Vegas Review-Journal.