Schiphol groeide met 3 mln passagiers naar 58 mln

Schiphol blijft gestaag groeien. En de luchthaven breidt nog steeds uit. Directeur Nijhuis wil dat de overheid de spilfunctie van Schiphol verder versterkt.

Schiphol is in 2015 opnieuw gegroeid: 58 miljoen passagiers reisden afgelopen jaar via de luchthaven, 3 miljoen meer dan in 2014.

Dat staat in een interview met Schiphol-topman Jos Nijhuis in het vakblad Zakenreis dat vandaag verschijnt. Het cijfer wordt door Schiphol pas naar buiten gebracht op de nieuwjaarsreceptie op 4 januari.

Schiphol groeit jaarlijks met een paar miljoen passagiers. Vijf jaar geleden ‘verwerkte’ de luchthaven 45 miljoen reizigers. Afspraken over milieuschade en geluidsoverlast voor omwonenden stellen grenzen aan de groei. In 2020 mag Schiphol maximaal 500.000 vliegbewegingen – starts en landingen – toelaten. In 2014 waren dat er ruim 438.000, dit jaar ruim 440.000. De luchthaven verwacht een jaarlijkse groei van 2,2 procent voor vliegbewegingen.

Om na 2020 door te kunnen groeien wil Schiphol voor Europese vakantievluchten uitwijken naar Eindhoven en Lelystad. Eindhoven Airport groeide dit jaar ook sterk. Het aantal passagiers steeg met 10 procent, van 3,9 miljoen in 2014 naar 4,3 miljoen in 2015. Het nu nog bescheiden Lelystad Airport wordt verbouwd en opent in 2018 met nieuwe faciliteiten. De beoogde maatschappijen – Transavia, Corendon, TUI – tonen nog weinig belangstelling, maar Nijhuis is er van overtuigd dat er een verhuizing zal plaatsvinden.

Daarnaast wordt Schiphol aan de zuidzijde flink uitgebreid om de groei op te kunnen vangen. De nieuwe A-pier opent in 2019 en kan vijf miljoen passagiers verwerken. Een nieuwe terminal, gereed in 2023, heeft een capaciteit voor 14 miljoen passagiers en kan na 2025 eventueel worden uitgebreid met nog drie pieren.

Schiphol is naar passagiersaantal de vijfde luchthaven van Europa, na Londen, Parijs, Frankfurt en Istanbul. Bij die laatste stad, die Schiphol vorig jaar inhaalde, wordt een enorme nieuwe luchthaven gebouwd, een bedreiging voor de knooppuntfunctie van Schiphol. In een studie van begin deze maand gaan het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving uit van 170 miljoen passagiers voor Schiphol in 2050 bij een gunstige economische ontwikkeling, en 110 miljoen bij minder groei.

Parlementariërs toonden zich dit jaar bezorgd over de concurrentiepositie van Schiphol, mede vanwege de slechte financiële positie van Air France-KLM. Het economische belang van Schiphol is groot: een recent onderzoek gaat uit van 114.000 banen en een toegevoegde waarde van 9 miljard euro. Daarnaast is er een indirect belang door de vestiging van internationale bedrijven in Nederland vanwege de goede bereikbaarheid.

Nijhuis doet in het interview een beroep op het ministerie van Infrastructuur en Milieu om de knooppunt functie van Schiphol te ondersteunen. De huidige regels, waarbij nieuwe maatschappijen niet kunnen worden geweigerd op Schiphol, moeten volgens Nijhuis worden aangepast of omzeild. Hij wil voorrang voor maatschappijen die het netwerk van Schiphol aanvullen met nieuwe, bij voorkeur intercontinentale bestemmingen.