Dit is hoe het zover kwam voor V&D, DA en Macintosh

Foto David van Dam

Vlak voor Kerst, maar een aantal winkelketens heeft niks te vieren. Warenhuisketen V&D, drogisterijketen DA en Macintosh, het bedrijf achter schoenenwinkelketens als Invito en Manfield, hebben alle drie uitstel van betaling aangevraagd. Vaak is dat een voorbode van faillissement. Zeker 16.000 banen staan op het spel.

Het is niet zo dat niemand deze crisis zag aankomen: al lange tijd heeft de detailhandel het moeilijk. Dit zijn onze beste stukken over het failliet van de winkelstraat.

Sneu voor het personeel, maar gaat iemand de winkels missen?

“Doe open! Ik heb trék!”, schreeuwt een man voor La Place in de Kalverstraat. Hij bonkt op een dichte deur. Het briefje met ‘wegens omstandigheden gaan wij vandaag later open’ ziet hij niet.” Een reportage uit de Spuistraat in Den Haag en de Kalverstraat in Amsterdam. Wat vinden klanten er eigenlijk van dat de V&D en Dolcis, Invito en Manfield (misschien) dicht gaan?

Foto ANP

Foto ANP

Zo ging het mis

Veertig miljoen had V&D nodig om het te kunnen redden, vertelt Willem Jan van Andel, de advocaat van de warenhuisketen. Dat geld was er alleen niet. Bij Macintosh bleef de directie lang hopen op een redding door overname. Maar het bod dat aan alle problemen een einde zou maken, bleef uit.

Hier komen alle problemen van de detailhandel samen

Deze zomer bezocht NRC Zoetermeer, de plek waar alle problemen van de detailhandel samenkomen. Denk: de opening van een vestiging van Primark, concurrentie tussen de oude, historische Dorpsstraat en een nieuw winkelcentrum, concurrentie van online, leegstand, de strijd om de koopzondag én het gevaar van eenheidsworst.

Foto ANP

Foto ANP

Deze winkelstraat had overal kunnen liggen

Denk je ook wel eens: deze winkelstraat had overal in Nederland kunnen liggen? Dat kan kloppen. Bekijk hier hoe erg winkelstraten op elkaar lijken.

Hoe moet het nu dan verder?

Blijven de winkels open, wat gaat er gebeuren met het personeel? Wij beantwoorden elf vragen over V&D die je nog wilde stellen. Ketens waarmee het slecht gaat geven overigens vaak de schuld aan twee dingen: concurrentie van webwinkels en de economische crisis. Maar volgens een retaildeskundige is dat onzin.