Niet alleen de burrito’s van Chipotle zijn besmet

AFP PHOTO / Jewel Samad

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De ecoli-bacterie die in sommige burrito’s van Chipotle te vinden is, heeft nu ook de beurs besmet. Nadat de Amerikaanse autoriteiten gisteren nog meer uitbraken constateerden, kelderden de aandelen van de fastfoodketen. Volgens Quartz bereikten deze vannacht het niveau van de koers in mei 2014. Van 630 dollar naar 495 dollar.

De aandelen van Chipotle daalden al 23 procent nadat in oktober de eerste ecoli-zaken bekend werden. Het bedrijf waarschuwde de beurs al dat de winst lager zou uitvallen dan eerder geprojecteerd. JP Morgen hielp mee de besmettelijke situatie van de fastfoodketen te benadrukken. Het vaardigde deze week een tamelijk negatief advies uit voor de aandelen van Chipotle:

“At this point, even rational and informed consumers could potentially be given reason to pause when choosing Chipotle over the plethora of fast casual competition in the marketplace [..] We are no longer comfortable recommending the stock until food issues are 100% contained and estimates have stopped going down.”

Niet alleen consumenten moeten wegblijven bij Chipotle - zoals ze volgens een peiling van Reuters al doen - handelaren en aandeelhouders moeten hetzelfde doen. Chipotle is volgens Quartz hard aan het werk om de schade aan het imago te herstellen en ecoli te bestrijden in de restaurants. Maar de tijd is voorbij dat het kwakkelende McDonalds op Chipotle wil lijken.

Superschepen niet zo super

Leuk al die nieuwe generatie vrachtschepen die duurzamer en groter zijn, maar Amerikaanse havens kunnen deze gevaartes helemaal niet aan. Op Tweede Kerstdag komt superschip Benjamin Franklin aan in Los Angeles. Het is een pr-momentje voor het mooie nieuwe vaartuig, dat vorige maand te water werd gelaten.

Beelden van een ULCV in de haven van Rotterdam:

Maar een flater dreigt, want ook de haven van LA kan volgens Gizmodo het ‘ultra-large container vessel‘ (ULCV) van maatschappij CMA CGM niet aan. Let wel, de haven van LA is niet onvoorbereid op de Benjamin Franklin. Kranen zijn aangepast aan de hoogte van het nieuwe schip en deze week kreeg het 1,2 miljard dollar om de zeebodem in het gebied te verlagen.

Experts waarschuwen echter dat de sector nog niet klaar is voor de ULCVs en dat dit ervoor gaat zorgen dat de schepen in plaats van duurzaam, alleen maar duur en onhandig zullen zijn. Dat ondermijnt het hele principe van de megaschepen, zegt maritieme onderzoeksgroep Dewry:

“Introducing too many ultra-large container vessels (ULCVs) to the West Coast ports before they are fully ready would most likely worsen productivity, rather than improve matters, and could add days to the load and discharge time for boxes at terminals, thus undermining the USWC’s competitiveness versus the USEC”

Komt die Oculus Rift dan eindelijk in de winkel?

De virtual reality-bril van Oculus laat lang op zich wachten. In november 2014 kondigde CEO Brendan Iribe aan dat de lancering aanstaande was. We zijn inmiddels al ruim een jaar verder en de consumentenintroductie van de gadget is nog altijd toekomstmuziek.


Volgens Techcrunch zullen techies de bril echter eindelijk kunnen bemachtigen in het eerste kwartaal van 2016. Zoals beloofd. Hoe weten ze dat? Het bedrijf verscheept momenteel namelijk de laatste modellen aan software-ontwikkelaars. Oprichter Palmer Luckey kondigde het daarnaast ook gewoon aan op Twitter (al was de aankondiging in 2014 ook niet helemaal betrouwbaar):

Het is belangrijk dat ontwikkelaars de laatste versie van de Oculus Rift toegestuurd krijgen, schrijft Techcrunch. Techbedrijven als Facebook en game-makers rekenen erop dat VR nieuwe interfaces mogelijk gaan maken en - misschien wel belangrijker - nieuwe inkomstenstromen gaan opleveren. Volgens oprichter Luckey komt het moment waar gamers en ontwikkelaars sinds de jaren tachtig op hebben gewacht eindelijk eraan in 2016: echte VR.

“The gaming industry, because it kind of stems out of some of the stuff that was done in VR first, has kind of been building all of the infrastructure needed for VR. We have game engines that run at high frame rate. We have game engines that are made to render tons of 3D objects that are very photorealistic as fast as possible. If we didn’t have those things and if we didn’t have the game industry, VR would never be able to work remotely as well as it does.”