‘V&D had 40 miljoen nodig, dat was er niet’

Advocaat van V&D noemt het „doodzonde” dat het noodlijdende warenhuis het uiteindelijk toch niet gered heeft.

Foto ANP / Remo de Waal

V&D is „gestruikeld over de drempel”, zegt Willem Jan van Andel, de advocaat van de warenhuisketen.

Na een grote reddingsoperatie begin dit jaar – extra geld, huurverlaging en een reorganisatie – kreeg het warenhuis een laatste kans. Een vers management ging aan de slag om een ‘nieuw’ V&D creëren, met een moderne strategie en frisse collecties. In februari zouden die in de winkels hangen. Van Andel: „Nu staan ze op de kade in Shanghai.”

V&D (omzet: 604 miljoen euro) heeft het niet gered. Dinsdag heeft de warenhuisketen met 10.000 werknemers uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank van Amsterdam. Dat is vrijwel altijd de voorbode van een faillissement.

„Doodzonde”, zegt advocaat Van Andel. „Tot twee maanden geleden lag alles op koers. In 2016 zou het nieuwe V&D van start gaan.” Aan de telefoon vertelt Van Andel, die V&D sinds de reddingsactie begin dit jaar bijstaat, waarom het warenhuis uit 1887 het niet heeft gered. V&D was niet bereikbaar voor commentaar.

Wat was het grootste probleem?

„Het extreem zachte weer is echt de grootste klap geweest. In november en december moet V&D het hebben van winterjassen en wintertruien, maar door het weer is er nauwelijks winterkleding verkocht de afgelopen twee maanden. Winterkleding móét in november en december verkocht worden, in januari begint de uitverkoop al. Maar mensen zaten op het terras.”

Hoeveel geld liep V&D mis?

„Tot en met oktober werden de budgetten gehaald. Maar in november en december bleef de omzet erg achter. In de week van Sinterklaas komt bijvoorbeeld normaal ruim 20 miljoen euro binnen, maar nu was dat maar een kleine 15 miljoen. In totaal heeft V&D zo’n 35 miljoen euro gemist in deze laatste twee maanden. Zo was een groot financieringstekort ontstaan.”

De vestigingen van V&D:

Wanneer werd duidelijk dat V&D zou omvallen?

„Maandag aan het eind van de middag ging de kogel door de kerk. Toen hadden we een finale call met de eigenaar van V&D, Sun Capital. V&D had 40 miljoen euro nodig. Al sinds donderdag waren we elke dag aan het bellen over een oplossing, met mensen van Sun in Amerika. We hebben ook met andere partijen gesproken, zoals de Belastingdienst en verhuurders. Zondag hebben we Sun laten weten wat zij nog konden betekenen. Toen lieten ze weten dat ze maandagmiddag om vijf uur duidelijkheid zouden geven.”

En?

„Toen kwam de mededeling dat Sun de benodigde financiering niet zou verstrekken.”

Was dat een verrassing?

„Ik had hoop. Maar we wisten het natuurlijk niet. Het is uiterst triest. Ik kan niet anders zeggen. Maar ik vind niet dat Sun iets heel onbehoorlijks heeft gedaan. Sun heeft in totaal 260 miljoen euro in V&D geïnvesteerd, sinds de overname in 2010. Daar zal waarschijnlijk nog wel iets van terugkomen, maar het overgrote deel zal Sun moeten afschrijven.”

Heeft V&D geprobeerd een pre-pack te organiseren, een faillissement direct gevolgd door een doorstart?

„Nee. Er zijn zonder twijfel partijen die interesse hebben, maar we hadden geen partij klaarstaan die V&D kon overnemen. In een paar dagen tijd was dat niet te regelen.”

Blijven de winkels open?

„Ja, de winkels blijven voorlopig doordraaien. Als uitstel van betaling inderdaad leidt tot faillissement, gaan de curatoren op zoek naar een partij of partijen die V&D – de warenhuizen en restaurantketen La Place – willen overnemen.”

Wat gebeurt er nu met de werknemers van V&D?

„Het personeel is vanochtend ingelicht door hun managers. Als V&D inderdaad failliet gaat, zal ontslag van het personeel onvermijdelijk zijn. Dan geldt een opzegtermijn van vier tot zes weken. In die periode neemt een nieuwe eigenaar of nemen nieuwe eigenaren V&D hopelijk in ieder geval gedeeltelijk over en kan een deel van het personeel aan het werk blijven. De salarissen over december zijn maandag nog betaald.”

Had u verwacht dat het ‘nieuwe’ V&D het zou halen?

„De directie heeft er keihard aan getrokken de afgelopen tien maanden en de sanering van de kosten lag op schema. Het zag er goed uit. De nieuwe collectie zou in februari komen, dan zou het management zich kunnen bewijzen. Maar toen bleef het warm.”