De nieuwe generatie maaltijdbezorgers levert oesters en champagne

De tijd dat je alleen kon kiezen uit pizza of kebab van Thuisbezorgd.nl is voorbij. De strijd is losgebarsten tussen een nieuwe, luxere generatie maaltijdbezorgers.

Foto Deliveroo

De tijd dat je alleen kon kiezen uit pizza of de Thai van Thuisbezorgd.nl en Just Eat is voorbij. Tenminste, als je in een van de grote steden in de Randstad woont. En dan nog liefst in Amsterdam, als je iets te kiezen wilt hebben. Daar is de laatste maanden een strijd losgebarsten tussen een nieuwe generatie maaltijdbezorgers. Deliveroo, foodora en Tante Bep bezorgen culinair verantwoorde maaltijden van de betere restaurants aan huis.

De bezorgdiensten mikken op consumenten met te weinig tijd om zelf te koken, en genoeg geld om restaurantprijzen plus bezorgkosten af te rekenen. Het aanbod varieert van luxe tot eenvoudig. “Je kan via ons oesters en champagne bestellen”, zegt Philip Padberg van Deliveroo Nederland, dat sinds een paar maanden actief is in Amsterdam en Haarlem. “Maar we brengen ook een lekkere burger met friet.” Dat ‘lekker’ komt veel terug in de marketing van de bedrijven: goed, lekker eten mag wat kosten. Die boodschap slaat aan. “Het ging heel hard dit jaar”, zegt Vincent Hosman van foodora, een Duits bedrijf dat in maart dit jaar ook in Amsterdam van start ging. “Van enkele tientallen in het begin zitten we nu op 250-350 bestellingen per dag.” Deliveroo verwerkt volgens een schatting van NRC Q ongeveer hetzelfde aantal bestellingen.

WEBPOST_DRIVER_FOODORA_

Foto FoodoraFoto Foodora

Europese bezorgmarkt

Het Britse Deliveroo en Duitse foodora hebben hun diensten in een paar jaar tijd in tientallen landen uitgerold. Index Ventures, een van Europa’s grootste investeringsmaatschappijen, stak miljoenen in Deliveroo. Foodora opereert onder de paraplu van Rocket Internet, het moederbedrijf van Zalando en Hello Fresh.

De concurrenten verschillen weinig van elkaar. Klanten bestellen via de site of app bij een restaurant in de buurt en betalen rond de 2,50 euro voor de bezorging. Het bezorgplatform ontvangt per bestelling een commissie van de  restaurants. Het hele proces is geautomatiseerd: van de bestelling die restaurants via een tablet in de keuken binnen krijgen tot de app die de (fiets)koerier de snelste route naar de klant toont en de klant op elk moment de locatie van de bezorger doorgeeft. Foodora en Deliveroo hebben beide plannen om volgend jaar uit te breiden naar andere Nederlandse steden, maar laten daar nog weinig over los.

De buitenlandse diensten betreden een markt waar al kleine Nederlandse bedrijfjes actief zijn, zoals Tante Bep. De website is wat primitiever, de operatie iets kleinschaliger, en de dienst is behalve in Amsterdam ook beschikbaar in Den Haag. Door de komst van de grote Duitse en Britse spelers is het nu “David versus Goliath”, zegt oprichter Vincenzo Kramer. Hij verwerkt tussen de 120 en 150 bestellingen per dag en zegt nog weinig van de concurrentie te merken. “Ze hebben een onuitputtelijk marketingbudget, maar onze bestellingen blijven stijgen.”

De app van Deliveroo

Untitled40

30 procent meer omzet

Het grote verschil met diensten als Thuisbezorgd.nl  of Just Eat is dat de restaurantbezorgers het hele bestel- en bezorgproces voor hun rekening nemen. ”Wij helpen restaurants die niet zelf willen bezorgen, maar wel de keukencapaciteit hebben om dagelijks een aantal extra borden aan een koerier mee te geven”, vertelt Padberg. Restaurants kunnen zo aardig bijverdienen. “De een krijgt twee bestellingen per dag en vindt dat prima, de ander draait elke avond 30 procent meer omzet dankzij onze dienst.”

Voedselbezorging zit in Nederland in de lift, voorspelde kennisplatform Food Service Instituut eerder dit jaar. De totale markt zou nu al goed zijn voor een miljard euro.

 En de koeriers?

Het is geen vetpot voor de bezorgers, veelal scholieren en studenten die hun eigen fiets en smartphone voor het werk dienen te gebruiken. “We bieden iets meer dan het minimumloon, een prestatie- en weekendbonus en er wordt gul getipt”, aldus Padberg. “Het is een goed alternatief voor vakken vullen of de horeca.” In Groot-Brittannië kreeg Deliveroo kritiek vanwege de lage lonen en het uitdelen van onzekere flexcontracten. Het bedrijf zou volgens een commentator sociale ongelijkheid en uitbuiting “op het menu zetten”.

Werknemers in Nederland zijn beter beschermd, zegt Padberg.

“Ik ben verplicht mijn koeriers minstens drie uur per dag aan het werk zetten. Voor een 25-plusser snap ik dat, maar ik heb genoeg zestienjarigen in dienst die het geweldig zouden vinden om een appje te krijgen met de vraag: wil je vandaag een uurtje werken? Helaas kan dat niet in Nederland.”