Vier fouten die je wel op LinkedIn maakt, maar niet in het echt

Afbeelding: iStock

Geef toe: het is moeilijker om tijdens een kerstborrel op een onbekende af te stappen dan diegene een contactverzoek te sturen op LinkedIn. Online gaat netwerken namelijk net iets makkelijker. Toch gelden op het sociale medium dezelfde netwerkregels als op borrels: je haalt er het meeste uit door in relaties te investeren. Dit zijn vier fouten die je wel op LinkedIn maakt, maar niet op netwerkborrels.

1. Iedereen uitnodigen

Op kerstborrels loop je geen vlug rondje waarbij je alle aanwezigen een hand geeft en je naam zegt. Je toont interesse in je gesprekspartners, in de hoop dat ze je onthouden en er uiteindelijk een goede zakenrelatie ontstaat. Die borrel is slechts het begin.

Ook op LinkedIn gaat kwaliteit boven kwantiteit. Zeg tegen nieuwe connecties wie je bent en waar je ze van kent. Als je elkaar nog nooit hebt ontmoet, zeg je waarom je een connectie wilt maken.

2. Nadruk op jezelf

Als je een leuk gesprek hebt met je CEO, vraag je niet meteen om opslag. Online is het minder eng om iemand die je amper kent om een gunst te vragen. Toch werkt dat niet, schrijft USA Today: waarom zou iemand je helpen als diegene je niet kent?

Investeer dus in een relatie voor je er winst uit haalt. Uit onderzoek blijkt dat mensen zich vies voelen door netwerken, omdat ze anderen gebruiken voor eigen succes.  Maar met dat succes valt het wel mee, zegt zakenblad Forbes; oppervlakkige connecties bieden amper kans voor eigen gewin. Aan langdurige connecties heb je meer, en door de bestede tijd heb je minder het gevoel dat je je kennissen ‘gebruikt’. Vraag vage LinkedIn-contacten daarom zeker of ze eens koffie met je willen drinken.

3. Van contact naar contact

Maak het niet overduidelijk dat je je netwerk wil vergroten. Volgens Forbes stellen mensen je pas voor aan collega’s als ze je beter kennen, en dan is introductie nog betrouwbaarder ook. Eerst in die relatie investeren dus, voor je naar de volgende persoon kijkt.

Ieder jaar zijn er meer LinkedIn-gebruikers, waardoor je netwerk steeds groter kan worden. Blijf ook online subtiel in het uitbreiden daarvan; je nieuwe vriend gaat het niet leuk vinden als hij van kennissen hoort dat jij ze allemaal toevoegt. Zo maak je duidelijk dat je niet geïnteresseerd was in hem, maar in zijn connecties.

4. Contacten vergeten

Kwaliteit boven kwantiteit dus. Als je iemand hebt aangesproken op een borrel, onderhoud je dat contact ook. Je kunt bijvoorbeeld interessante artikelen doorsturen of samen lunchen.

Ook op LinkedIn is het belangrijk om connecties te onderhouden, zegt onder meer de zakelijke website Business 2 Community. Zij raden aan om dagelijks tien minuten te besteden aan het reageren op gebeurtenissen in je startpagina.