Steeds meer mensen doen online aankopen

Het afgelopen jaar kochten 11,1 miljoen Nederlanders boven de 12 jaar iets digitaal.

Deze persoon heeft alvast de creditcard erbij gepakt om online een aankoop te doen. Foto Lex van Lieshout/ANP

Het aantal mensen dat wel eens online een aankoop doet groeit nog altijd. Dit jaar kocht 77 procent van alle Nederlanders boven de 12 jaar oud iets via internet. Dat komt neer op 11,1 miljoen mensen, ruim 1,1 miljoen mensen meer dan drie jaar geleden.

De cijfers komen van het CBS. De leeftijdsgroep die het meeste aankopen online doet is die tussen de 25- en 45-jarigen. Liefst 92 procent van hen heeft de afgelopen twaalf maanden wel eens iets digitaal gekocht. Relatief gezien is de groei echter het grootst onder de mensen die ouder zijn. Voor het eerst heeft meer dan de helft van de mensen tussen de 65 en 75 jaar online een aankoop gedaan, terwijl meer dan eenvijfde van de mensen ouder dan 75 zich onder de e-shoppers schaarde.

Grafiek CBS

Grafiek CBS

Kleding, schoenen, reizen of evenementen

Met de stijging van het aantal digitaal winkelende mensen is ook de omzet van online shoppen sterk gestegen, sterker dan de omzet van ‘normale’ inkopen in een winkel. De digitale omzet steeg met 19 procent, de totale detailhandel bleef daarbij achter met een omzetgroei van 1 procent. Inmiddels kan bij zo’n 35 procent van de Nederlandse bedrijven de klant online zijn aankopen doen. De populairste producten die online gekocht worden zijn kleding of schoenen, reizen of kaarten voor evenementen.

Mannen blijken vaker online aankopen te doen dan vrouwen, terwijl ze ook meer uitgeven. 9 procent van de mannen heeft volgens het onderzoek van het CBS meer dan tien keer iets gekocht in de laatste drie maanden, tegenover 4 procent van de vrouwen. Dezelfde respectievelijke percentages zijn van toepassing op het aantal mannen en vrouwen dat meer dan duizend euro heeft uitgegeven aan die aankopen. Mannen kopen graag duurdere diensten, zoals elektronica, software, hardware of financiële producten.

Niet iedereen wil online shoppen. Van de mensen die dat het afgelopen jaar niet heeft gedaan, zegt bijna 80 procent dat ze het product zelf willen zien. Ook zijn zorgen over privacy en veiligheid of een gebrek aan technische know-how een reden om het niet te doen.