Kerstvraag: kiezen kinderen het cadeau voor zichzelf of voor hun ouders?

In de aanloop naar kerst drogen sommige internetters hun tranen bij een filmpje waarin een paar Amerikaanse kinderen voor een duivels dilemma worden gezet.

Kinderen worden voor de keuze gesteld: een Xbox voor jezelf of een ring voor je moeder? Screenshot uit "The Other Christmas Gift"

In de aanloop naar Kerst drogen sommige internetters hun tranen bij een filmpje waarin een paar Amerikaanse kinderen voor een duivels dilemma worden gezet. Andere kijkers trekken hun wenkbrauwen op bij “The Other Christmas Gift”. In de video gaat maker Rob Bliss een experiment aan: hij vraagt kinderen van een lagere school in Atlanta wat ze voor Kerst willen hebben. De antwoorden: een laptop, een barbiehuis, een Xbox.

Dan volgt de vraag: wat is het droomcadeau van je ouders? Een van de kinderen zegt:

“Mijn moeder houdt van juwelen. Ik denk dat ze een ring zou willen, ze heeft nog nooit een ring gehad.”

Een ander jongetje zegt: “een televisie” en weer een andere weet dat zijn vader blij zou zijn met een horloge.

Moeilijke vraag

Even later worden beide cadeaus op tafel gezet en volgt de vraag: je mag er maar eentje kiezen, die voor jezelf of die voor je ouder, welke neem je mee naar huis?

In het filmpje kiezen alle kinderen voor het cadeau voor hun ouder. (Onder dit haleluja-moment is overigens een zoet kerstmuziekje gemonteerd). Een jongen zegt:

“Zij zorgen voor mij, nu kan ik iets terugdoen.”

In gesprek met de maker

Bliss’ bedrijf UPtv ging naar de school Metro Atlanta Boys & Girls Clubs, waar 83% van de kinderen uit families met een laag inkomen komen. NRC vroeg de maker van de video hoe het project tot stand is gekomen.

Wie bedacht dit experiment?
Bliss: “Met UPtv bedachten we dit filmpje voor Kerst dit jaar. Vaak denken mensen dat kinderen tijdens Kerst alleen maar denken aan de cadeaus die ze krijgen en niet aan andere dingen waar Kerst over gaat, zoals samen zijn, aandacht besteden aan je familie en liefde geven. Onze hypothese was dat het merendeel van de kinderen zou kiezen voor het cadeau dat hun ouders wensten.”

In het filmpje komen grote dure cadeaus voor, is het een reclamestunt van een bedrijf?
Bliss: “Nee.”

Kreeg je hulp van een warenhuis?
Bliss: “Nee, de cadeaus komen uit allerlei verschillende winkels: Walmart, Hobby Stores, een horlogewinkel, Toys R Us, schoenenwinkels en filmtheaters. Een van de kinderen vroeg om een reisje naar een vakantieplek in de buurt.”

Discussie: is dit gescript?

Op YouTube is het filmpje inmiddels drie miljoen keer bekeken. Behalve liefde is er op Reddit ook kritiek:
Reacties op Reddit

Opvallend bij het zien van het filmpje is dat alle kinderen kiezen voor het cadeau voor hun ouder. Is dat ook wat er achter de schermen gebeurde? Bliss vertelt aan NRC dat ongeveer 80 procent van de kinderen die hij interviewde voor het cadeau voor hun vader of moeder koos. In totaal deden achttien kids mee aan het scenario waarbij beide cadeau werden gepresenteerd. Zij werden geselecteerd uit een groep van 35 kinderen die Bliss daarvoor interviewde.

Overigens kregen alle kinderen beide cadeaus mee naar huis, zegt Bliss, ook al kozen ze in eerste instantie bijvoorbeeld het poppenhuis of de op afstand bestuurbare truck.

Andere video’s waar hij kritiek op kreeg

Bliss kreeg eerder kritiek op een filmpje dat hij maakte in de aanloop naar Kerst. In december 2013 zette hij de kerstvideo “Chicago’s Magical Piano” online waarin “voorbijgangers” op een station werden verrast door een piano die spontaan kerstmuziek ging spelen (zonder dat er iemand achter de toetsen zat). Op Reddit ontstond een discussie: de voorbijgangers zouden acteurs zijn, en het filmpje een setup. Bliss vertelde toen aan Mashable dat zijn crew mensen in de omgeving van de piano had uitgenodigd om te gaan kijken, maar dat de video niet was gescript en er geen gebruik is gemaakt van acteurs. De reacties van de mensen waren oprecht.