Daily Telegraph krijgt boete voor stemadvies aan lezers in e-mail

The Daily Telegraph heeft een boete van 30.000 pond (40.800 euro) opgelegd gekregen voor de oproep op de Conservatieve partij te stemmen bij de Britse verkiezingen afgelopen mei.

Hoewel het gebruikelijk dat Britse kranten in hun hoofdredactionele commentaren stemadvies geven, ging de Telegraph een stap verder. In een e-mail aan honderdduizenden lezers schreef hoofdredacteur Chris Evans dat de verkiezing „de belangrijkste sinds 1979” was: „The Daily Telegraph verzoekt zijn lezers dringen Conservatief te stemmen.”

De peilingen wezen op dat moment een nek-aan-nekrace aan tussen de Conservatieve partij van premier Cameron (die won) en Labour. Op de voorpagina kopte de krant : ‘Doe niet iets waar u spijt van krijgt’. Daaronder stond een artikel waarin Cameron waarschuwt dat een stem op de rechtse UKIP de kans op een Labour-regering vergroot. Het hoofdcommentaar eindigde met de woorden: „Iedereen die het belang van dit land aan het hart gaat, zou moeten stemmen op een manier die verzekert dat Mr Cameron in Downing Street blijft.”

Maar met de e-mail ging de krant „een grens over”, meent de Information Commissioner, de Britse versie van het College Bescherming Persoonsgegevens. De mail ging niet alleen naar lezers die zich op een politieke nieuwsbrief hadden ingeschreven, maar ook naar diegenen die bijvoorbeeld een wekelijkse mail over technologie kregen, of financiën. „Men kan hebben bespeurd dat de redactionele inhoud van de krant een politieke voorkeur heeft, maar toen de Telegraph mensen direct mailde, en opriep voor een politieke partij te stemmen, werd er een grens overschreden”, schrijft Steve Eckersley van de Information Commissioner.

Bovendien was de inhoud van de mail niet redactioneel, maar commercieel. De Telegraph maakte immers reclame voor een politieke partij. Ook lezers die geen marketingmateriaal wilde krijgen, of alleen niet-commerciële aanbiedingen, kregen de e-mail.

The Daily Telegraph heeft een oplage van 480.730