Alsof ik m’n handen niet thuis kan houden

Vrouwen kunnen ervoor kiezen halfnaakt over straat te gaan, maar moslims mogen van het kabinet niet overal een niqaab dragen. Discriminatie, stelde S. Lakbiach, drager van een niqaab, zaterdag in NRC. Een selectie van de reacties. 

Foto Lex van Lieshout / ANP

Lees hier het opiniestuk van S. Lakbiach (arabiste en lerares) waarin ze het wetsvoorstel tegen gezichtsbedekkende kleding bekritiseert

Ik voel me beledigd

Mevrouw Lakbiach vindt het wetsvoorstel tegen gezichtsbedekkende kleding discriminerend (19/12, NRC Weekend). Ik voel mij echter als Nederlandse man beledigd door een hoofddoek of niqaab. Dat in Arabische landen de mannen elkaar niet vertrouwen in de omgang met vrouwen moeten ze zelf weten. Hun vrouwen hebben daar geleerd dat een praatje met de buurman de familie-eer kan aantasten, want mannen zijn wellustige lieden die hun handen niet thuis kunnen houden. Als deze vrouwen in Nederland verhullende kleding blijven dragen, dan zeggen ze daarmee ook dat de Nederlandse man niet te vertrouwen is. Die belediging wens ik niet in het openbaar te ondergaan.
D.E.Knibbe Naarden

Open vizier graag

„Communicatie, tweerichtingsverkeer”, schrijft S. Lakbiach. Ze is boos dat er telkens over haar niqaab wordt beslist zonder met haar in gesprek te gaan. Ze moet echter beseffen dat communicatie inhoudt dat je op elkaars signalen reageert. Niet alleen luisteren, ook naar elkaars gezicht kijken. De niqaab belemmert dat. Het verzoek aan haar zich aan te passen, heeft alles met respect te maken. Zonder protest zal ik op verzoek een hoofddoek in een moskee dragen. En als lerares op een basisschool met vijftien nationaliteiten zet ik respect op nummer één. Ik vind al die culturen een verrijking, maar we treden elkaar wel met open vizier tegemoet.
M.C. Beeftink-Manten Wageningen

Gelijke monniken, gelijke kappen

Mevrouw Lakbiach schrijft dat een niqaab haar een gevoel van vrijheid geeft. Maar vergelijk het eens met naaktlopen. Voor naturisten ook een gevoel van vrijheid, maar de meeste Nederlanders vinden dat niet overal acceptabel en dan wordt het een fatsoensregel. Richt liever de pijlen op de moslimmannen, eis dat ook zij zich verhullen. Ga eerst de barricades op voor respect van jullie broers, neven, vaders.
Dr. Jeanine Schreurs Maastricht

Nummer op uw rug

Het gaat niet enkel om vrijheid van godsdienst, maar ook om identificatie. Als u overal gezichtsbedekkende kleding wil dragen, dan moet het ook hooligans toegestaan zijn een bivakmuts op te zetten. Sluiers werken bovendien winkeldiefstallen in de hand. En de motorhelm dan? Die mag alleen in het verkeer, identificatie kan dan via de nummerplaat. U kunt overwegen het kenteken van uw voertuig als rugnummer te voeren. Wat ik wil zeggen: het gaat hier om de identificatie van burgers.
Ir. H.H.M. Tromp MA Zelfstandig filosoof

Uw kleiding is bedreigend

Beste mevrouw Lakbiach. Jammer dat u moeite heeft met Nederland. Jammer dat u daarbij zo moet schreeuwen, met al die uitroeptekens. Dat komt wat agressief over. Maar omdat u het niet begrijpt, wil ik het u nog best eens uitleggen. In Nederland koesteren we de wens om terreur, agressie en criminaliteit te beheersen. De openbare zedelijkheid is minder belangrijk. Als iemand hier in zijn blote kont over straat wil, wordt hij of zij wel meegenomen, maar als een soort ongevaarlijke halve gare. Als mensen zich vermommen, ongeacht om welke reden, worden ze scherp in de gaten gehouden. Helaas voor u valt uw geliefde vermomming (,,Van gezicht en rondingen”, zoals u het uitdrukt) onder de ongewenste zaken, omdat veel boeven (terroristen, criminelen) zich op soortgelijke wijze uitdossen. Ook al bedoelt u dat niet zo, uw kleding wordt ervaren als mogelijke dreiging. Ik hoop op uw begrip hiervoor. Er zijn overigens landen in de wereld waar het precies andersom is: waar je verplicht wordt om je ‘zedelijk’ (= voor vrouwen volledig bedekt) te kleden, ook als je dat absoluut niet wilt, terwijl mensen met wapens gewoon over straat gaan. Is zo'n land misschien meer iets voor u?
Annenies Keur Dordrecht