Winkelbedrijf Macintosh zet zichzelf in de etalage

De eigenaar van onder meer Dolcis en Scapino voert gesprekken voor de verkoop van het “hele, of bijna het gehele” bedrijf.

Een vestiging van Scapino, een van de schoenenwinkels van detailhandelaar Macintosh. Foto Lex van Lieshout / ANP

Het verlieslijdende moederbedrijf van onder meer Dolcis en Scapino voert overnamegesprekken met meerdere geïnteresseerde kopers. Het concern wil het “hele, of bijna het gehele” bedrijf verkopen, zo liet de detailhandelaar maandagmorgen weten. Door de grote schuld en de slechte resultaten is de opbrengst voor aandeelhouders waarschijnlijk beperkt.

Macintosh, dat eigenaar is van verschillende kleding- en schoenenwinkels, deed de afgelopen tijd al verschillende dochterbedrijven van de hand in een poging de financiën op orde te krijgen. Zo werd vorige maand woondecoratiewinkel Kwantum verkocht aan een investeringsmaatschappij. In oktober deed Macintosh zijn Britse schoenenwinkels al van de hand.

Die verkopen hebben echter niet geleid tot de gewenste resultaten, zo meldt Macintosh in een verklaring. Want hoewel Macintosh de volledige opbrengst – zo’n 64 miljoen euro – gebruikte om af te lossen, blijft de schuld hoog. Bovendien valt de verkoop van schoenen de afgelopen maanden tegen en zijn de vooruitzichten voor die markt allerminst rooskleurig.

‘Opbrengst voor aandeelhouders nihil’

De zoektocht naar een oplossing is daarom nu in een “beslissende fase” terechtgekomen. Macintosh heeft zijn boeken geopend voor verschillende geïnteresseerde kopers en voert “constructieve” gesprekken. Het concern legt de nadruk daarbij op het voortbestaan van zijn dochterbedrijven. Sinds de verkoop van Kwantum zijn dat alleen nog schoenenwinkels.

Of een overname de aandeelhouders van Macintosh iets oplevert, is overigens nog maar de vraag. Volgens het beursgenoteerde concern zelf is de opbrengst waarschijnlijk “beperkt, of zelfs verwaarloosbaar”. Door die boodschap verloor het aandeel Macintosh 70 procent aan beurswaarde. De stukken van het bedrijf waren rond het middaguur nog 0,12 euro waard, terwijl een aandeel begin dit jaar nog meer dan 2,60 euro waard was.

In de schoenenbranche gaat het al langere tijd slecht, onder meer door de crisis, maar ook doordat consumenten steeds minder schoenen kopen. Wat ook meespeelt is de opkomst van online verkoop en het feit dat kledingreuzen als H&M en Zara zich meer toeleggen op schoenen. De afgelopen jaren gingen talloze schoenenwinkels daardoor failliet, waaronder Schoenenreus, Van Dalen en Taft.