Jouw kasjmier trui zorgt voor een ecologische crisis

Waar jij steeds minder betaalt voor een lekker zachte geitenwollen trui, betaalt de natuur een almaar hogere prijs: in Mongolië bijvoorbeeld.

Foto iStock

Ze noemen het ook wel ‘de diamant onder de vezels’: kasjmier. Een stof zo zacht en luxe dat zelfs Prince en Gwen Stefani hem bezingen. Een stof die je deze winter misschien zelf wel draagt, of cadeau geeft tijdens de feestdagen.

Probleem: door klimaatverandering staat de productie en verkrijgbaarheid van kasjmier onder druk, staat in een recent verschenen rapport van ngo Business for Social Responsibility (BSR). Modesite The Business of Fashion schrijft zelfs over een ‘cashmere crisis’.

Wat is er aan de hand?

In het Westen zijn we dol op het woltype. Elke winter weer is de stof in trek, zoals deze Google Trends-grafiek laat zien.

En waar kasjmier nog steeds een luxe uitstraling heeft, is de stof gedemocratiseerd. Bij de H&M kun je voor 80 euro een kasjmieren trui kopen. Maar voor die populariteit betaalt de natuur in de landen waar het vandaan komt een prijs.

De stof is namelijk afkomstig van de zachtste buik- en nekharen van de wintervacht van kasjmiergeiten. Die komen voornamelijk voor in Centraal-Azië, in China en Mongolië. Voor één kasjmieren trui zijn de haren van vier geiten nodig.

Zo wordt een dier ‘gekamd’

Door de grote vraag naar de stof nemen herders in die gebieden steeds grotere kuddes. De totale geitenpopulatie in Mongolië verdubbelde bijna, tussen 1993 en 2009, van 23 naar 44 miljoen, schrijft The Business of Fashion. Gevolg: ze grazen de weides leeg. Gevolg daarop: ondervoede geiten met een minder mooie vacht, waardoor nog grotere kuddes nodig zijn om aan de vraag te voldoen.

Daarbij bestaat een kans op een verwoestijning van de fragiele en droge gebieden, schrijft BSR. Ook hebben de stijgende temperaturen door klimaatverandering nadelige gevolgen voor de wintervacht van de geiten.

Op deze kaart zie je de risico’s van klimaatverandering voor de kasjmierproductie. Hoe roder hoe gevaarlijker.

Climate Change Risk Index voor cashmere (2036 - 2060)

Lawine

Al deze problemen maken het moeilijker voor (luxe) modebedrijven om kasjmier in hoge kwaliteit te vinden. Dit kan “spanning” zetten op de prijs van de wol, “die wordt overgedragen op de consument”, laat Elisa Niemtzow van BSR weten in een e-mail.

Maar wie zijn kasjmierproducten bij de ketens koopt – vaak van mindere kwaliteit of vermengd met andere stoffen -, zal voorlopig niet veel merken van dit tekort. De prijs daalt namelijk, laten cijfers van Emerging Textiles zien.

Niemtzow verwijst voor een verklaring van deze daling naar het artikel van The Business of Fashion. Daarin zegt James Sudgen, directeur van kasjmiermerk Brora, dat de ‘lawine’ aan mensen die kasjmier willen dragen zorgt voor een steeds lagere prijs. En, zegt Sudgen:

“It has created a problem, insomuch as in some areas, some growers, tempted by higher volumes have gone for volume rather than quality.”

Ecosysteem

Wat kun je als kasjmierliefhebber doen om het ecosysteem zo min mogelijk te schaden? Je kunt ervoor kiezen om alleen de ‘organic‘ variant te kopen. In 2014 voegde bijvoorbeeld Burberry het ‘beschermen van de stof’ toe aan de duurzame doelen voor 2017. Het Italiaanse merk Loro Piana (in handen van LVMH) is een duurzaam fokprogramma gestart.

Hoe Repeat Cashmere, het grootste kasjmierlabel in Nederland, aan duurzaamheid werkt is niet bekend. Het bedrijf reageerde niet op vragen van NRC Q. Volgens Elisa Niemtzow moet je als consument actiever letten op hoe je kasjmierproducten geproduceerd zijn:

“Onderzoek of jouw merken duurzame kasjmierproductie ondersteunen. Laat ze weten dat jij alleen wilt kopen van merken die het ecosysteem en de lokale herders steunen.”