Ikea-medewerkers schrijven open brief over ‘angstcultuur’ bij bedrijf

Volgens de medewerkers worden fouten en kritiek hard afgerekend.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Anonieme medewerkers van Ikea Nederland hebben een open brief geschreven naar Ikea-oprichter Ingvar Kamprad. In de brief, die zij openbaar hebben gemaakt via vakbond FNV, klagen zij over een angstcultuur die zou heersen bij de winkelketen.

Medewerkers zeggen dat ze weinig enthousiast zijn, zich gedwongen voelen altijd beschikbaar te zijn en zich niet uit durven spreken uit angst voor represailles. De medewerkers verwijzen naar de positieve kerstboodschappen van Kamprad, die volgens hen niet aansluiten bij de werkelijkheid.

In uw eigen kerstboodschappen verwijst u vaak met trots naar de normen en waarden van het bedrijf. Mooie woorden als enthousiasme, betrokkenheid, saamhorigheid en uitdagingen. Woorden die een IKEA-werknemer als muziek in de oren moeten klinken. Helaas zijn het woorden die bij velen ook pijn doen omdat ze zo ver van de realiteit verwijderd zijn.

De inmiddels 89-jarige Kamprad richtte Ikea in 1943 op. In Nederland maakte het bedrijf in het afgelopen boekjaar een omzet van meer dan een miljard euro. In totaal zijn er nu dertien Ikea-filialen in Nederland. Het bedrijf heeft ongeveer 5.000 werknemers.

Dertig kaderleden

Volgens een woordvoerder van FNV is de brief opgesteld door dertig kaderleden van de vakbond, die in de verschillende vestigingen van Ikea werken. Hij zegt:

“Onze kaderleden worden geregeld geconfronteerd met zorgen en klachten van collega’s. We hebben op meerdere momenten gehoord dat werknemers onder druk komen te staan of dat er afscheid van hen wordt genomen. Mensen zijn bang op de werkvloer. Zij willen het gevoel van vroeger terug: dat de menselijke maat terugkomt en het minder om rendementsdenken gaat.”

Concreet hoopt de vakbond dat Ikea minder waarde zal hechten aan beoordelingen. Deze kunnen motiverend zijn, maar worden bij het meubelbedrijf vooral ingezet als sanctie, stelt de bond.

Volgens de woordvoerder komen misstanden vaker voor in de detailhandel, waarbij werknemers enorm flexibel moeten zijn en weinig zekerheden hebben. Met de open brief aan de Ikea-oprichter hoopt de bond een statement te maken, juist omdat Kamprad vaak naar zijn normen en waarden verwijst.

“Als hij denkt dat alles vroeger zo goed was bij Ikea, laten we daar dan naar terug gaan”, zegt de woordvoerder. “Maar als de waarden waar hij over praat zover van de werkelijkheid staan, doen dit soort woorden eerder pijn dan dat ze motiveren.”

Ikea is verrast

Ikea laat desgevraagd weten verrast te zijn door de brief. Een woordvoerder zegt:

“Wij hebben inmiddels contact gehad met de FNV en hen uitgenodigd voor een gesprek. Het laatste wat we van hen gehoord hebben was bij onze nieuwe CAO in september, dus we zouden graag verduidelijking krijgen over de klachten in de brief.”

Daarnaast geeft de woordvoerder aan dat er verschillende manier zijn waarop werknemers hun onvrede kunnen uiten, bijvoorbeeld via vertrouwenspersonen, de OR en vakbonden, waaronder FNV en de Werknemersvereniging Ikea Medewerkers.

Opvallend genoeg werd afgelopen donderdag juist bekend dat Ikea volgens zakenblad Incompany de beste werkgever in de retail-sector is. Ook was de interne reputatie de beste van Nederland. Incompany heeft met onderzoeksbureau MWM2 aan medewerkers van de 200 grootste werkgevers van Nederland gevraagd hun werkgever te beoordelen.

Kerstboodschap Werknemers Ikea Nederland