Google-zoekopdrachten in Azië: rook, IS en iPhone 6s

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

In Hongkong kon men niet wachten tot de iPhone 6s uitkwam, in Singapore wilde men weten hoe het met de luchtkwaliteit gesteld was, en de Japanners willen meer informatie over de Islamitische Staat. Bloomberg bericht over Googles inventarisatie van de meest voorkomende Aziatische zoekopdrachten.

De lijst suggereert dat inwoners van Hongkong weinig zorgen hebben. Ze zoeken vooral naar de beschikbaarheid van de iPhone 6s, en naar informatie over populaire televisiepersoonlijkheden. Daarentegen leken Singaporezen zich zorgen te maken over de overdrijvende rook van Indonesische branden. Ze zochten ook naar informatie over de eerste Singaporese premier Lee Kuan Yew, toen die overleed.

Na de dood van twee Japanse gijzelaars was Islamitische Staat de voornaamste zoekopdracht in Japan. Waar Chinezen naar zoeken is niet bekend; toegang tot Google wordt in China geblokkeerd. Wereldwijd werd vooral gezocht naar Amerikaanse sporters, films en acteurs.

Japan en China voeren een treinenoorlog

Er is een heuse treinenoorlog gaande tussen Japan en China. Dat schrijft Financial Times. China won de opdracht à vijf miljard dollar (4,6 miljard euro) om een hogesnelheidslijn in Indonesië aan te leggen. Vervolgens nam Japan revanche met de hogesnelheidslijn tussen Mumbai en Ahmedabad in India. Het Shinkansenproject, zoals het netwerk van Japanse kogeltreinen heet, heeft een waarde van vijftien miljard dollar (13,8 miljard euro).

Het verkopen van hogesnelheidslijnen is een symbool van de bredere concurrentiestrijd tussen Japan en China. Beide landen willen industriële dominantie en politieke invloed in Azië. Een hoge ambtenaar in Tokyo:

De Shinkansen is deel van de Japanse identiteit. We moeten het proberen te verkopen.

In werkelijkheid is er helemaal niet zoveel vraag naar de dure hogesnelheidslijnen, schrijft FT. Japan en China halen de opdrachten binnen door hun buurlanden grote leningen te verstrekken tegen lage rentes om zo de lijnen te financieren.

Indiase automaker wijzigt strategie door ban

Het Indiase hooggerechtshof heeft de verkoop van dure dieselauto’s in de ban gedaan. Automaker Mahindra & Mahindra zegt daarom de bestaande strategie aan te passen en meer auto’s te gaan ontwikkelen die op gas rijden. Dat meldt de Nikkei Asian Review.

De SUV’s die Mahindra & Mahindra nu in India verkoopt hebben allemaal dieselmotoren. Volgens CEO Pawan Goenka is dat de voorkeur van klanten in dat segment. Dus de overstap zal geleidelijk gaan.

We houden daarom op de mediumlange termijn een benzineoptie van de meeste automodellen beschikbaar.

Op dit moment worden lpg-versies van het automodel Scorpio bijvoorbeeld alleen buiten India verkocht. Daar gaat verandering in komen. De ban in New Delhi is een poging om luchtvervuiling aan te pakken. Dat heeft gevolgen voor 2 procent van de maandelijkse verkoopcijfers van Mahindra & Mahindra. Er staan nu meer dan duizend onverkochte dieselauto’s bij dealers.