Boris Berezovski speelt zonder komma’s en punten

Klassieke muziek tussen de museumstukken in de koude decembermaand – dat was het idee van pianist Svjatoslav Richter. De Russische, maar in Nederland wonende sopraan Anna Azernikova had zulke goede herinneringen aan Richters muziekavonden in Moskou dat ze besloot een Nederlands festival met diezelfde sfeer op te richten: Winteravonden aan de Amstel. Er werd een toepasselijke locatie gevonden: de Hermitage in Amsterdam.

Zaterdagavond begon de derde editie. Dat het honderd jaar geleden is dat Richter geboren werd, zou het extra feestelijk moeten maken, maar de openingsavond was in artistiek opzicht geen succes. Pianist Boris Berezovski bracht vooral Russische muziek mee. Zijn stroperige spel werd gekenmerkt door slordigheden en miste iedere verfijning. Hij speelde met een volume waarop gehoorbescherming wordt geadviseerd.

De onvolkomen akoestiek van de kerkzaal van het museum (de bassen klonken als een brij) zou geen excuus moeten zijn: ook in zulke omstandigheden moet een meesterpianist uit de voeten kunnen. Het echte probleem was dat Berezovski speelde alsof hij zinnen schreef zonder punten en komma’s. Van de poëzie van een Rachmaninov-prelude bleef zo weinig over. De bij vlagen brute partituur van Stravinsky’s Petroesjka-suite bleek een betere match. Het festival duurt tot dinsdagavond.