Verstappen: verschil motoren is te groot

De Nederlandse F 1-coureur Max Verstappen vindt dat het „zo niet [kan] doorgaan” met de grote verschillen in motoren.

Max Verstappen dit jaar tijdens een oefenronde in Abu Dhabi vorige maand. foto Srdjan Suki/EPA

De nieuwe Formule 1-ster Max Verstappen vindt dat zijn sport grondig moet veranderen. De grote verschillen tussen motoren in de Formule 1 staan in zijn ogen een eerlijke competitie in de weg. „Dit kan niet zo doorgaan”, zegt de achttienjarige autocoureur vandaag in een interview in deze krant. „Het is nu vooral een motorenkampioenschap”, vindt hij. Formule 1- baas Bernie Ecclestone en race-autoriteit FIA willen in 2017 de sport juist attractiever maken door nieuwe motoren toe te laten: sneller, heftiger met meer grip, meer power.

Verstappen kijkt in het gesprek terug op zijn succesvolle debuutjaar in de koningsklasse van de autosport. De Limburger maakte vooral indruk met spectaculaire inhaalacties. Maar het verschil tussen Mercedes en de andere teams, waaronder het talententeam Toro Rosso waarvoor Verstappen rijdt, is te groot. Alleen Ferrari haalde regelmatig het podium. „Als er twintig, dertig PK tussen de ene en andere fabrikant zit, kun je dat nog overbruggen met een goede auto. Maar tachtig tot negentig PK is gewoon een seconde per ronde”, zegt Verstappen. Zijn team krijgt komend seizoen een Ferrari-motor van 2015. Die heeft meer vermogen dan de Renault-motor van dit jaar. Maar Verstappen weet al dat het niet genoeg zal zijn om prijzen te halen.

Volgens de Limburger, die naar Monaco is verhuisd, zouden de grote fabrieksteams minder kans moeten krijgen om hun motoren door te ontwikkelen ten faveure van renstallen die over aanmerkelijk minder geld beschikken. Verstappen verwacht dat Mercedes met drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton ook volgend seizoen sterk voor de dag zal komen. Verstappen, die nog twee jaar onder contract van Toro Rosso staat, bereidt zich fysiek al voor op 2017 als de Formule 1 waarschijnlijk weer snellere motoren krijgt. „Je gaat een stuk harder door de bocht, dus de krachten worden een stuk zwaarder.”

Dit bericht is bijgewerkt op 20 december 2015.