De week van de freelancersopstand en kerstreclames

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

1. Trending topics op Twitter komen en gaan. Maandag was het #tegendebakker. Freelancers kwamen in opstand. Zij krijgen van opdrachtgevers dingen te horen die je nóóit tegen de bakker zou zeggen, zoals: “Mag ik mijn brood over drie maanden afrekenen?” Zo doe je als opdrachtgever wél prettig zaken met freelancers.

2. Over trending topics gesproken: veel bedrijven kregen dit jaar een meute boze Twitteraars op hun dak. De Bijenkorf, VIVA en strandtent Parnassia, bijvoorbeeld. Dit was het jaar 2015 voor bedrijven in #ophef.

3. Twitterophef kan heel vervelend zijn. Sommige collega’s kunnen ook heel veel vervelend zijn. ‘Giftige werknemers’ kunnen het zelfs zo bont maken dat hun gedrag een bedrijf veel geld kost. Meer dan wat een topwerknemer oplevert, blijkt uit onderzoek.

4. Maar het is niet alleen kommer en kwel bij bedrijven. Jij en je collega’s hebben vaak genoeg hele goede werkdagen. Wat een goede werkdag is, is voor ieder individu anders. Toch? Niet helemaal.

5. Lachende mensen, mooie kleren (liefst met glitters), een rijk versierde kerstboom. Wat maakt nou een goede kerstreclame?

6. Een kerstborrel gehad en de behoefte om de calorieën er snel weer af te trainen? Het kan meteen na afloop, want er zijn in Nederland tegenwoordig sportscholen die 24 uur per dag, zeven dag per week open zijn. Al is Nederland eigenlijk niet zo geschikt voor een 24-uurseconomie.

7. Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx verzint de mooiste (en soms grappige) titels voor zijn jaarverslagen: Leading the Way, The Long Future, The Way the World Works. Het succesvolle bedrijf in vijf ronkende koppen.

8. De grote farmaceuten verdienen gigabedragen. Maar, probleempje, dat gebeurt met ‘oude’ middelen. Wat Big Pharma terugverdient op de investering in nieuwe medicijnen is in vijf jaar gehalveerd. Dit is de remedie.