‘Scarface slecht voor jongeren’

Wat beweegt de Rotterdammers, wat is het gesprek van de dag? Elke week legt NRC betrokken stadsbewoners een actuele stelling voor. Reacties en nieuwe stellingen zijn welkom via rotterdam@nrc.nl

Het zaterdag onthulde kunstwerk op het Tiendplein heeft de tongen losgemaakt op social media. De wereldbol met de tekst The World is Yours verwijst naar het motto van de hoofdpersoon uit de film Scarface – de held van de buurtjongeren. Een knipoog naar het drugsverleden van de wijk. Niet iedereen vindt dat geslaagd.

Hassan Bahara, redacteur De Groene: „De buurtjongeren verdienen een beter rolmodel dan Scarface. Het kunstwerk moet het succesverhaal verbeelden van een migrant die de Amerikaanse droom verwezenlijkt. Ik zie een verhaal met een zwartgallige moraal. Over een vluchteling en crimineel die zich opwerkt tot drugsbaron en uiteindelijk keihard naar beneden stort. Een film die nihilisme, materialisme en narcisme verheerlijkt met een hoofdpersoon die schijt heeft aan alles. Ik vraag me af of de kunstenaar het ook in zijn eigen buurt zou neerzetten. Ik heb het gevoel dat hij streetwise wil doen maar het niet heeft begrepen.”

Janjoost Jullens, buurtbewoner: „Supervet die bol op dit plein met zijn drugsverleden. Rotterdam heeft er een handje van om dingen voor de buitenwereld te doen maar dit kunstwerk is echt voor de buurt. Simpele, rake kunst die kijkt naar de binnenwereld én een boodschap bevat die telt in het Oude Westen: hoop en perspectief met een rauw randje. Critici die Scarface een slecht rolmodel vinden voor jongeren, brengen de film terug tot een verheerlijking van gangstercultuur. Flauw: niemand zal na afloop zeggen ‘zo moet ik het doen’. Scarface gaat ten onder aan zijn fouten. De aantrekkingskracht zit hem in de droom en het lef van Montana. De film is hot in de straat- en hiphopcultuur en dat is raak in West.”

Iliass El Hadioui, socioloog en onderwijsdenker Erasmus Universiteit Rotterdam: „Ik zou dit kunstwerk niet adviseren omdat de film Scarface, in tegenstelling tot films als The Godfather en Malcolm X, nauwelijks leerpotentie heeft en schadelijk kan zijn voor jongeren die de hoofdpersoon niet doorzien. Tony Montana staat op Rotterdamse scholen symbool voor jezelf opwerken langs eender welke lijn maar is eigenlijk één grote middelvinger naar alles waar de samenleving voor staat. In de pedagogische wereld, ook in de Verenigde Staten, bestaat er consensus over dat hij een negatieve rolmodelfunctie heeft met een relatie naar geweld.”

Harald Hanemaaijer, woordvoerder Stedin: „Kunst is een kwestie van smaak en smaken verschillen. Ik denk dat de kritiek op het kunstwerk een groot compliment is aan de kunstenaar want die wil met zijn kunst de tongen van de mensen losmaken. Wij schamen ons in ieder geval niet voor dit kunstwerk op ons historische elektriciteitshuisje en hebben geen moment geaarzeld toen de Alliantie West-Kruiskade vroeg of het huisje het middelpunt mocht worden van een kunstwerk. Als maatschappelijk bedrijf staan we juist open voor dit soort initiatieven.”

Maarten Struijvenberg, wethouder Werkgelegenheid en Economie: „Ik nodig de criticasters van dit kunstwerk graag uit voor een bezoek aan het Tiendplein. Dan kan ik hen uitleggen, samen met de ondernemers van de West-Kruiskade, de kunstenaars en de jongeren, waarom dit kunstwerk juist zo goed past op deze plek. Het is een knipoog naar het verleden van dit stuk Rotterdam. Eerst een broeinest van criminaliteit, nu mooi opgeknapt door mensen die de kracht van de West-Kruiskade kennen.”