Malibu-jus-house

December is de tijd van Mariah Carey, WHAM en jaarlijstjes. Je hebt mensen die tijdens donkere autoritten de verwarming flink hoog zetten en ‘I’ll give it to someone special’ nog eens meefluisteren. En je hebt mensen die avond na avond met een gezonde dosis FOMO de beste-van-het-jaar-lijstjes doorploegen achter hun laptop.

In de muzieklijstjes is 2015 het jaar van de titanenstrijd tussen Kendrick Lamar en Drake, van ‘King Kuta’ vs. ‘Hotline Bling’ – het nummer dat zijn eigen kersttrui kreeg, met wiebelende paarse Drakes. En laten we The Weeknd niet vergeten. Het is het jaar dat Anaconda (het album waarop Nicky Minaj de wereld liet zien dat billen kunnen opzwellen tot tractorformaat) werd verbannen bij de MTV Video Music Awards. En 2015 is het jaar van de comeback van Justin Bieber en Missy Elliot. Maar, oh horror, de heetste nieuwe binnenkomer is tropical house volgens Spotify – de streamingdienst die Kygo benoemde tot ‘Breakout Artiest van 2015’ in haar jaaroverzicht.

Afgelopen april interviewde ik Kygo, een Noor van toen 23 jaar die werd beschouwd als ‘pionier’ in het ‘genre’. Pionier en genre hier even tussen aanhalingstekens, omdat je je kunt afvragen of iemand die een lome four to the floor-beat opleukt met panfluitdeuntjes en Caraïbische steeldrums echt onontgonnen terrein betreedt.

Kygo, een frisgewassen jongen met vierkante kaaklijn en een festivalvriendinnetje dat leek weggelopen uit de H&M-catalogus, zag er niet uit als artistiek pionier. Dat waait wel over, dacht ik toen ik zijn versie van Marvin Gayes ‘Sexual Healing’ hoorde – de seks en de pijn waren eruit gestoten door een panfluit.

Enter Justin Bieber. In november joeg hij tropical house de mainstream in met het nummer ‘What do you mean?’ En toen zwol de tropische storm pas echt aan tot een tsunami. Kygo doorbrak de magische grens van één miljard streams in een jaar met hitsingles ‘Stole the Show’ en ‘Firestone’. Eind november streek de Tropical Express neer in Noord-Amerika, de eerste tournee met alleen maar artiesten die in het kielzog van Kygo en beste vriend Thomas Jack ‘pionierden in het genre’.

Gelukkig was er ook goed nieuws. Deze week liet Thomas Jack, die andere ‘grondlegger’, aan muziekplatform Noisey weten dat hij het genre alweer zat was. „Er zat niet veel meer in”, zei hij. Het zegt veel over deze tijd dat de ondergang van een genre binnen een jaar na opkomst al is ingezet. Waarschijnlijk is het dus geen genre maar een ordinaire hype. Tropical house is gewoon foute flirterige house die past bij de leeftijd waarop je Malibu-cola en Passoã-jus in ziekenhuishoeveelheden wegwerkt. Gelukkig duurt een tropische storm nooit lang. Happy 2016!